راهنمای کامل دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

برای ثبت‌نام در سامانه مودیان چندین مرحله مهم وجود دارد و به این سادگی‌ها نمی‌توانید در این سامانه عضو شوید و صورت حساب‌های الکترونیکی را ارسال کنید. به همین دلیل بسیاری از صاحبان کسب و کار از شرکت‌های معتمد برای انجام امور مالی خود کمک می‌گیرند. دریافت گواهی امضای الکترونیک یکی از مراحل ثبت‌نام در سامانه مودیان و ارسال صورتحساب الکترونیک به این سامانه است.

گواهی امضای دیجیتال به صورت یک فایل CSR است که بعد از دریافت آن می‌توانید سایر مراحل را برای عضویت و ارسال فاکتورهای دیجیتال خود انجام دهید. اگر شما هم مودی مالیاتی هستید و می‌خواهید گواهی امضای دیجیتال خود را دریافت کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های انجام این کار را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.

چرا ثبت درخواست گواهی امضای الکترونیک یا مهر سازمانی از طريق CSR انجام دهیم؟

برای ارسال صورتحساب الکترونیک دو روش اصل وجود دارد. یا خود مودی این کار را به‌صورت مستقیم از طریق کلیدهای عمومی و خصوصی خودش انجام می‌دهد یا اینکه این کار را به شرکت‌های معتمد می‌سپارد. شرکت‌های معتمد هم از طریق کلید مودی یا کلید خودشان صورتحساب را به سامانه مودیان ارسال می‌کنند.

حال اگر مودی خودش بخواهد این کار را انجام دهد، باید از یک نرم افزار حسابداری کمک بگیرد. برای انجام این کار مودیان به کلیدهای عمومی و خصوصی نیاز دارند. وقتی گواهی امضای دیجیتال را به‌صورت فایل CSR دریافت کنید، این فایل کلیدهای مورد نیاز شما را نیز تولید می‌‌‌‌‌کند. CSR در واقع یک فایل متنی رمزگذاری شده است که می‌تواند حاوی اطلاعات مختلفی مانند کلیدهای عمومی و خصوصی، امضای دیجیتال و… باشد.

مگاپی، آسان‌ترین و سریع‌ترین راه دریافت گواهی امضای الکترونیک و فایل CSR

برای اینکه بتوانید به سریع‌ترین روش ممکن فایل CSR امضای دیجیتال خود را دریافت کنید و به موقع وارد سامانه مودیان شوید، می‌توانید از مگاپی استفاده کنید. مگاپی به شما این امکان را می‌دهد که خیلی سریع و آسان فایل گواهی امضای الکترونیک خود را ایجاد کنید.

شما می‌توانید وارد صفحه دریافت گواهی امضای دیجیتال مگاپی شوید و به سادگی فایل CSR اختصاصی خود را دریافت کنید. در این مسیر، پشتیبانی مگاپی در تک تک مراحل در کنار شماست.

ثبت‌نام در سامانه دریافت امضای الکترونیکی ویژه اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی به شرکت‌ها اشاره دارد. هر شرکتی که فعالیت تجاری و درآمد داشته باشد، به‌عنوان یک شخص حقوقی شناخته می‌شود و باید مالیات پرداخت کند. شرکت‌ها برای دریافت گواهی امضای الکترونیک باید مراحل زیر را طی کنند:

  1. در مرحله اول باید به وب‌سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی عام به آدرس www.gica.ir مراجعه کنید و در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، گزینه ثبت‌نام و ثبت درخواست صدور گواهی الکترونیکی را انتخاب کنید. توجه کنید که برای ثبت نام در این سامانه باید مدارک زیر را در اختیار داشته باشید:
  2. سیمکارت به نام خودتان
  3. کد پستی محل زندگی
  4. شماره تلفن ثابت
  5. آدرس ایمیل
  6. کارت ملی اسکن شده
دریافت امضای الکترونیکی ویژه اشخاص حقوقی
  • در ادامه و در صفحه جدید باید بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
مراحل دریافت امضای الکترونیکی ویژه اشخاص حقوقی
  • در این مرحله دوباره به صفحه جدیدی میروید که باید اطلاعات خود را به صورت دقیق وارد کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات بر روی مرحله بعد کلید کنید.
مراحل دریافت امضای الکترونیکی ویژه اشخاص حقوقی
  • وقتی در مرحله قبل شماره همراه خود را وارد می‌کنید، یک رمز یکبار مصرف برای شما پیامک می‌شود. در صفحه بعد باید این رمز را در کادر مربوطه وارد کنید و مرحله بعد را بزنید.
مراحل دریافت امضای الکترونیکی ویژه اشخاص حقوقی
  • در این مرحله باید مشخصات خود را به طور کامل به زبان انگلیسی وارد کرده و همچنین عکس کارت ملی خود را نیز بارگذاری کنید. در ادامه هم یک رمز عبور قوی برای خودتان تعیین و روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
  • بعد از اینکه ثبت‌نام کردید، یک صفحه جدید برای شما باز می‌شود که حاوی نام کاربری شماست. این نام را یادداشت کنید تا آن را فراموش نکنید.
  • تا اینجا مراحل ثبت‌نام در سامانه مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام را تکمیل کرده‌اید. در اینجا باید به صفحه نخست برگردید و با نام کاربری و رمز عبور خود به سامانه وارد شوید. بعد از ورود می‌توانید برای درخواست گواهی امضای دیجیتال اقدام کنید.

ثبت درخواست گواهی الکترونیکی برای اشخاص حقوقی

بعد از اینکه در سامانه مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام ثبت‌نام کردید، می‌توانید برای دریافت گواهی امضای الکترونیک درخواست دهید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در ابتدا با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به پروفایل خود بروید و گزینه ورود متقاضیان امضای الکترونیک را انتخاب کنید.
مراحل دریافت امضای الکترونیکی ویژه اشخاص حقوقی
  • در ادامه یک صفحه جدید باز می‌شود. در این صفحه باید بر روی ثبت درخواست گواهی الکترونیکی در سمت راست صفحه کلیک کنید. دو گزینه باز می‌شود که اگر گزینه ثبت درخواست گواهی را بزنید، باید بعد از ثبت درخواست به دفاتر پیشخوان دولت بروید و گواهی امضای الکترونیک خود را از آنها دریافت کنید، اما اگر گزینه ثبت درخواست گواهی از طریق CSR را انتخاب کنید، دیگر نیازی به مراجعه به دفتر پیشخوان ندارید و همین فایل CSR شامل گواهی امضای دیجیتال است.
مراحل دریافت امضای الکترونیکی ویژه اشخاص حقوقی
  • در ادامه یک صفحه جدید باز می‌شود. در این صفحه باید نوع گواهی امضای دیجیتال را انتخاب کنید. انواع گواهی امضا عبارت‌اند از:
  • گواهی امضای دیجیتال متقاضی وابسته به دولت
  • گواهی امضای دیجیتال متقاضی وابسته به غیر دولت
  • گواهی امضای دیجیتال متقاضی مستقل

اشخاص حقوقی یا همان شرکت‌ها معمولا در دسته گواهی امضای دیجیتال متقاضی مستقل قرار می‌گیرند و باید گزینه سوم را انتخاب کنند.

مراحل دریافت امضای الکترونیکی ویژه اشخاص حقوقی
  • بعد از انتخاب گواهی مستقل می‌بینید که دو گزینه باز می‌شود. یکی به شما گواهی با اعتبار یک ساله و دیگری با اعتبار دو ساله را پیشنهاد می‌دهند که هزینه هر کدام هم متفاوت است. این مورد کاملا به خودتان بستگی دارد که کدام گزینه را انتخاب کنید.
  • بعد از انتخاب یکی از این دو گزینه، به صفحه پرداخت هدایت می‌شوید. در این صفحه باید درگاه بانکی موردنظر خود را انتخاب کنید و عملیات پرداخت هزینه را انجام دهید.
مراحل دریافت امضای الکترونیکی ویژه اشخاص حقوقی
  • بعد از اینکه هزینه را پرداخت کردید، می‌توانید به صفحه لیست درخواست‌های صدور گواهی بروید. درا ین قسمت تمام درخواست‌هایی که تاکنون ثبت کرده‌اید قابل مشاهده خواهند بود. در این صفحه مطابق عکس زیر نوع گواهی امضای دیجیتال، کد رهگیری، تاریخ ثبت و… را مشاهده خواهید کرد.

 

مراحل دریافت امضای الکترونیکی ویژه اشخاص حقوقی

چگونه گواهی امضای دیجیتال را دریافت کنیم؟

در آخرین مرحله از مراحل بالا صفحه‌ای باز می‌شود که حاوی کد رهگیری است. شما باید این کد را جایی یادداشت کنید. البته این کد برایتان پیامک هم می‌شود.

اگر روش اول یعنی ثبت درخواست گواهی را انتخاب کرده باشید، باید با در دست داشتن کد رهگیری و سایر مدارک مربوط به شرکت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت بروید و توکن گواهی امضایی دیجیتال را دریافت کنید. توکن چیزی شبیه به فلش مموری است. برای پیدا کردن دفاتر پیشخوانی که توکن ارائه می‌دهند، باید در صفحه اصلی سایت بر روی لیست دفاتر ثبت نام کلیک کنید.

اگر گزینه دوم یعنی ثبت درخواست گواهی از طریق CSR را انتخاب کرده باشید، در انتهای ثبت‌ درخواست فایل CSR را دریافت می‌کنید که حاوی امضای دیجیتال شما است.

آموزش دریافت گواهی امضای الکتروینک برای اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی به افرادی گفته می‌شود که کسب و کار خود را دارند و در واقع صاحب یک شغل هستند. این افراد هم باید در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند و مالیات بدهند.

برای پرداخت مالیات باید تمام صورتحساب‌های فروش خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. به این منظور باید گواهی امضای دیجیتال داشته باشید، کلیدهای عمومی و خصوصی دریافت کنید و سایر مراحل را انجام دهید. در ادامه دو روش برای دریافت گواهی امضای دیجیتال را به شما معرفی می‌کنیم:

روش اول: دریافت گواهی امضای دیجیتال از طریق مراکز صدور گواهی

مرکزی به نام ریشه صدور گواهی امضای دیجیتال را برای اشخاص حقیقی به عهده دارد. این مرکز خودش دو مرکز خصوصی دیگر را معرفی کرده که اشخاص حقیقی با کمک آنها می‌توانند گواهی امضا و کلیدهای عمومی و خصوصی خود را دریافت کنند. این مراکز عبارت‌اند از:

با مراجعه به وب‌سایت این مراکز می‌توانید مراحل ثبت درخواست گواهی امضای دیجیتال را انجام دهید و امضای خود را دریافت کنید.

روش دوم: دریافت گواهی امضای دیجیتال از طریق پیام‌رسان‌های ایرانی بله و ایتا

شما می‌توانید برای درخواست گواهی امضای دیجیتال به شماره ۰۹۹۲۱۵۹۱۱۶۹ پیام بدهید. این شماره در دو پیام‌رسان ایتا و بله در دسترس است و شما باید درخواست خود را در این برنامه‌ها ارسال کنید.

پس از ارسال پیام، یک فرم به همراه یک پیش صورتحساب برای شما ارسال می‌شود که باید از فرم پرینت بگیرید و آن را تکمیل کنید. بعد از فرم تکمیل شده عکس بگیرید. عکس فرم، عکس مجوز کسب و کار، عکس کارت ملی و عکس رسید پرداخت هزینه را دوباره به همان شماره بفرستید. سپس گواهی امضای دیجیتال را برای شما می‌فرستند.

جمع بندی

داشتن گواهی امضای الکترونیک یکی از الزامات ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان است. اشخاص حقیقی و حقوقی برای اینکه بتوانند مالیات خود را پرداخت کنند و از جریمه شدن و ابطال مجوز کسب و کار جلوگیری کنند، باید در سامانه مودیان عضو شوند و صورتحساب‌های فروش خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

برای دریافت گواهی امضای الکترونیک در ابتدا باید در سامانه صدور گواهی الکترونیکی عام عضو شوید و سایر مراحل را طبق توضیحات دنیال کنید.

سوالات متداول

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط