راهنمای کامل سامانه مودیان و قوانین مرتبط با آن

سامانه مودیان مالیاتی یک بستر برای جمع آوری اطلاعات مربوط به مشتریان اداره مالیات است. افرادی که کسب و کار خود را دارند، باید در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند تا بتوانند پرداخت‌های مالیاتی خود را انجام دهند و مشمول جریمه نشوند.

این سامانه یک سری قوانین دارد که شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و اشخاص حقیقی باید از آنها اطلاع داشته باشند. اگر شما هم صاحب یک کسب و کار خصوصی هستید و مشمول مالیات می‌شوید، باید با سامانه مودیان، صورت حساب الکترونیک و… آشنا شوید تا بتوانید این امور را بهتر مدیریت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

از طریق نرم افزار واسط سامانه مودیان مگاپی به راحتی و در کم ترین زمان، صورتحساب الکترونیک خود را به سامانه مودیان ارسال کنید.

فهرست مطالب

سامانه مودیان مالیاتی

شما به راحتی می توانید گزارش های مالی خود را مدیریت کنید، فاکتورهای خرید و فروش ایجاد کرده و اطلاعات مالی خود را برای دسترسی آسان ذخیره کنید. اگر به دنبال آموزش نحوه استفاده از سامانه مودیان هستید با ما همراه باشید.

سیستم مودیان با ویژگی های بسیاری مانند مدیریت موجودی، نظارت بر فعالیت های مالی و دسترسی آنلاین به اطلاعات مالی، به شما این امکان را می دهد که به طور دقیق و سریع موجودی خود را مدیریت کرده و بر فعالیت های مالی خود نظارت کنید تا کسب و کار خود را بهبود بخشیده و آن را کارآمدتر و سودآور کنید.

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه‌ مودیان مالیاتی یک سامانه است که زیر نظر سازمان امور مالیاتی ایران فعالیت می‌کند. این سامانه به منظور جمع آوری اطلاعات کسب و کارهای مختلف ایجاد شده است. هر فرد صاحب کسب و کار، باید آن را در این سامانه ثبت کند و اطلاعات کسب و کار را به طور کامل در این سامانه قرار بدهد. به این ترتیب تمام صورت حساب‌های کاری فرد تحت کنترل قرار می‌گیرند و مالیات بر اساس آنها اندازه گیری می‌شود. افرادی که به طور قانونی کار می‌کنند باید در این سامانه ثبت‌نام کنند تا بتوانند از میزان مالیات خود مطلع شوند، آنها را به موقع پرداخت کنند و در صورت اعتراض بتوانند مراتب را به مراجع مربوطه اطلاع دهند.

هر شخص حقیقی یا حقوقی وظیفه دارد تا دراین سامانه ثبت‌نام کرده و اطلاعات خود را به‌صورت کامل وارد کند؛ در غیر این صورت کار فرد غیر قانونی تلقی شده و جریمه خواهد شد.

اصطلاحات مهم در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

اصطلاحات مهم در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

در مورد پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چندین اصطلاح رایج وجود دارد که خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما به‌عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی باید از این اصطلاحات اطلاعات کافی داشته باشید و آنها را درک کنید. در ادامه هر کدام از این اصطلاحات را به شما معرفی می‌کنیم و درباره آنها توضیح می‌دهیم:

  • سامانه مودیان
  • پایانه‌های فروشگاهی
  • صورتحساب الکترونیکی
  • حافظه مالیاتی
  • شماره مالیاتی منحصر به فرد
  • شرکت معتمد

سامانه مودیان

سامانه مودیان را به شما معرفی کردیم. این سامانه زیر نظر مستقیم اداره مالیات کشور قرار دارد و مودیان مالیاتی باید برای صدور صورتحساب‌های خود و آگاهی از میزان مالیات و پرداخت آن در این سامانه عضو شوند.

پایانه‌های فروشگاهی

پایانه فروشگاهی در واقع یک دستگاه است که به سامانه مودیان متصل می‌شود، امکان پرداخت را برای مودیان به وجود می‌آورد و صورتحساب بانکی صادر می‌کند. کامپیوتر، دستگاه کارتخوان و… می‌توانند جزو پایانه‌های فروشگاهی باشند. تمام صاحبان کسب و کار باید از پایانه‌های فروشگاهی استفاده کنند، در غیر این صورت به آنها مجوز داده نمی‌شود.

صورتحساب الکترونیکی

یکی دیگر از اصطلاحات مهم در مورد سامانه مودیان همین صورتحساب الکترونیکی است. هنگامی که خریدار و فروشنده معامله‌ای را انجام می‌دهند، باید صورتحساب الکترونیکی را صادر و آن را در سامانه مودیان بارگذاری کنند. فروشنده باید با مراجعه به سامانه مودیان این صورتحساب را تایید و یا رد کند تا معامله کامل انجام شده و مالیات آن محاسبه شود.  

صورتحساب الکترونیکی حاوی شماره مالیاتی منحصر به فرد است و در حافظه مالیاتی ثبت می‌شود. صورتحساب‌های الکترونیکی همگی شبیه به هم نیستند و برای هر کسب و کار و کالا و خدماتی با هم فرق دارند. ساده‌ترین نوع صورتحساب الکترونیکی همان رسیدی است که از دستگاه کارتخوان دریافت می‌کنید.

حافظه مالیاتی

حافظه مالیاتی در واقع مانند هارد الکترونیکی است که اطلاعات مربوط به مودیان را در خود ذخیره می‌کند. این حافظه تحت نظر مستقیم سازمان امور مالیاتی قرار دارد و اطلاعات هر مودی در آنها ثبت می‌شود.

حافظه مالیاتی یک شناسه یکتا هم دارد که سازمان امور مالیاتی کشور آنها را تعیین می‌کند و در اختیار مودیان قرار می‌دهد تا بتوانند صورتحساب‌های الکترونیک و سایر موارد موردنیاز را در آن ذخیره کنند.

شماره مالیاتی منحصر به فرد

شماره مالیاتی برای هر صورتحساب الکترونیک منحصر به فرد است. این شماره از ۲۲ رقم تشکیل می‌شود که هر دسته از این اعداد نشاندهنده مفهوم خاصی هستند. در ادامه معنی هر کدام از این اعداد را برایتان آورده‌ایم:

  • شش رقم اول: شناسه یکتا حافظه مالیاتی
  • پنج رقم دوم: تاریخ صدور صورتحساب
  • ده رقم سوم: سریال صورتحساب
  • یک رقم آخر: رقم کنترل صورتحساب

شماره منحصر به فرد مالیاتی معتبر بودن صورتحساب را نشان می‌دهد. این شماره همچنین برای صادر و باطل کردن صورتحساب ضروری است.

شرکت معتمد

شرکت‌های معتمد به شرکت‌هایی گفته می‌شود که سازمان امور مالیاتی کشور آنها را برای ارائه خدمات مالیاتی مانند صدور صورتحساب تایید می‌کند. این شرکت‌ها از طرف مودیان مالیاتی کارهای مربوط به این امور مانند ثبت معاملات، صدور صورتحساب، مشاوره و… را انجام می‌دهند. کارهای دیگری که این شرکت‌ها انجام می‌دهند عبارت‌اند از:

  • مشاوره فنی و مالیاتی
  • راه اندازی پایانه‌های فروشگاهی
  • آموزش قوانین مالیاتی

در ادامه انواع شرکت‌های معتمد را به شما معرفی می‌کن

نوع شرکت وظایف
شرکت معتمد نوع اول راه اندازی حافظه مالیاتی راه اندازی پایانه‌های فروشگاهی آموزش روش استفاده از این پایانه‌ها
شرکت معتمد نوع دوم آموزش قوانین مالیاتی آموزش قوانین مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی
شرکت معتمد نوع سوم انجام کارهای مالی مانند حسابرسی، مشاوره مالی، مشاوره فنی و…

مراحل ثبت‌نام و ورود به سامانه مودیان مالیاتی

مراحل ثبت‌نام و ورود به سامانه مودیان مالیاتی

برای عضویت در سامانه مودیان و امکان ورود به این سامانه چند مرحله مهم وجود دارد که باید آنها را به ترتیب انجام دهید. در ادامه این مراحل را به‌صورت کامل برای شما بیان می‌کنیم:

ثبت‌نام در نظام مالیاتی کشور و تشکیل پرونده

در مرحله اول باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir/ مراجعه کنید. در این مرحله می‌توانید گزینه دریافت اطلاعات کاربری را انتخاب کنید. در ادامه باید کد ملی و تاریخ تولد و سایر اطلاعات خواسته شده را وارد کنید تا بتوانید در این سامانه عضو شوید.

دریافت گواهی امضای الکترونیک

برای عضویت در سامانه مودیان و امکان استفاده از خدمات این سامانه باید در ابتدا به سامانه gica.ir مراجعه کنید. در این سامانه باید بر روی ثبت‌نام و ثبت درخواست صدور گواهی الکترونیکی کلیک کنید. در ادامه گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنید. صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که باید در آن اطلاعات خود را به صورت دقیق وارد کنید. اطلاعات هویتی خود را از روی شناسنامه و کارت ملی به‌صورت دقیق در کادرهای مربوطه بنویسید تا مشکلی پیش نیاید.

بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام، یک کد رهگیری دریافت می‌کنید. شما باید با این کد و مدارک شناسایی به یک دفتر پیشخوان دولت بروید و گواهی امضای الکترونیک که یک تراشه کوچک شبیه USB است را از آنجا تحویل بگیرید. با کمک این تراشه می‌توانید کلید ورود به حافظه مالیاتی را دریافت کنید تا بتوانید صورتحساب‌ها و سایر مدارک را در آن ذخیره کنید.  

دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

بعد از اینکه کلید ورود به سامانه مودیان را از گواهی امضای دیجیتال خود به دست آوردید، باید به این سامانه بروید و شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت کنید. شما به عنوان یک مودی در این سامانه یک پروفایل یا کارپوشه دارید که رمز آن دست خود شماست. بعد از ورود به سامانه مودیان مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir، باید به پروفایل خودتان وارد شوید و گزینه شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی را انتخاب کنید. بعد از آن باید فایلی که در تراشه است را در سایت بارگذاری کنید و شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت کنید. البته در سایت این کد را به شما نمیدهند. شما باید پس از بارگذاری فایل دوباره به یک دفتر پیشخوان دولت بروید و مدارک شناسایی خود را تحویل دهید تا کد یکتای حافظه مالیاتی را به شما ارائه دهند.

دریافت شناسه کالاها و خدمات

برای اینکه بتوانید صورتحساب‌های مربوط به کالاها و خدمات خود را صادر کنید، باید شناسه آن کالا یا خدمات را داشته باشید. این شناسه‌ها را سازمان امور مالیاتی کشور برای هر کالا و خدمت تعیین کرده و همه آنها را در سامانه stuffid.tax.gov.ir قرار داده است. کالاها و خدمات در حوزه مالیاتی هم به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم میشوند. در حال حاضر تمام مودیان و صاحبان کسب و کار فقط باید از شناسه عمومی استفاده کنند و نیازی به شناسه خصوصی کالا و خدمات ندارند.

پس برای اینکه کالا و خدمات خود را عرضه کنید باید به سامانه‌ای که معرفی کردیم مراجعه و شناسه کالا یا خدمت مورد نظر را پیدا کنید. اگر هم برای کالا یا خدمات شما شناسه‌ای تعریف نشده بود می‌توانید به سامانه ntsw.ir بروید و برای ثبت و دریافت شناسه موردنظر خود مراحل مربوطه را طی کنید.

نحوه تخصیص کارپوشه به مودیان مالیاتی

بر اساس ضمیمه تبصره ۵ ماده ۲ قانون پایانه های فروش و نظام مودیان، از تاریخ ۱ فروردین ۱۴۰۲ کلیه اشخاص حقوقی به استثنای اشخاص حقوقی مندرج در ماده ۱۶ قانون ارزش افزوده دائمی مکلف به رعایت آنها می باشند. با قانون مذکور و عدم رعایت آن موجب پرداخت جرایم مالیاتی خواهد شد.

در این بخشنامه آمده است کلیه افرادی که دارای پرونده مالیاتی در سازمان برای امور مالیاتی هستند. کارپوشه مالیاتی به طور خودکار اختصاص داده می شود. بدین ترتیب مودیان می توانند با مراجعه به سایت http://tp.tax.gov.ir وارد سامانه مودیان شده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد کارپوشه شخصی سامانه مودیان خود شوند.

در مرحله دوم، مودیان با انتخاب پرونده مالیاتی و دسترسی به سامانه، اطلاعات خود را تکمیل می کنند تا یک شناسه مالیاتی منحصر به فرد ایجاد کنند.

مودیان پس از ثبت نام در سامانه مودیان می توانند از طریق نرم افزارهای مختلف از جمله نرم افزار حسابداری صورتحساب خود را جمع آوری و به سامانه مودیان ارسال کنند. البته اکثر شرکت های خریدار نرم افزار می توانند درخواست فعال سازی ماژول ارسال فاکتور را داشته باشند و مستقیما فاکتورهای خود را به سامانه مودیان ارسال کنند.

شما می‌توانید اطلاعات کامل را در مقاله راهنمای کامل فعال‌سازی کارپوشه مودیان مطالعه کنید.

کاربرد اصلی پوشه چیست؟

کاربرد اصلی و مهم ایجاد پوشه در نظام مالیاتی این است که می توانید از طریق پوشه با سازمان مالیاتی کشور ارتباط برقرار کنید.همچنین تمامی فعالیت های مالی و مالیاتی خود را در کارپوشه مالیاتی خود مشاهده کرده و در محاسبه مالیات دچار اشتباه نشوید.

یکی دیگر از کاربردهای کارپوشه مالیاتی این است که مودیان می توانند فرآیندهای مالیاتی خود را بررسی کرده و از طریق کارپوشه برای سازمان ارسال کنند. به عبارت ساده تر، کاربرد کارپوشه، برقراری ارتباط بین مودیان مالیاتی و سازمان مالیاتی کشور است.

چه اطلاعاتی در پرونده مودیان ثبت می شود؟

اداره مالیات پورتال و پل ارتباطی بین مودی و سازمان مالیاتی کشور است تا آنها بتوانند درخواست ها و مراحل خود را رصد کنند. پس با توجه به این تعریف و توضیح می دانیم که کارپوشه کلیه فرآیندهای معاملاتی افراد اعم از: فاکتورهای فروش، دفاتر فعالیت های مالی اساسی و … را ثبت می کند تا سازمان بتواند مالیات بر ارزش افزوده را با توجه به فعالیت کارپوشه محاسبه کند.

چطور صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنیم؟

صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

تمام مراحل ثبت‌نام در سامانه مودیان و وارد شدن به این سامانه برای این است که بتوانید صورتحساب‌های الکترونیکی خود را به موقع به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید. اگر این کار را انجام ندهید، طبق اطلاعاتی که بالاتر در اختیار شما قرار دادیم جریمه می‌شوید و ممکن است مشکلات بزرگتری هم برای کسب و کار شما پیش بیاید. در ادامه به روش‌های ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان اشاره می‌کنیم:

ارسال صورتحساب توسط مودی

مودی خودش می‌توانید صورتحساب‌های الکترونیکی هر معامله را به‌صورت مستقیم و با مراجعه به سامانه مودیان برای سازمان امور مالیاتی کشور بفرستد. برای تنظیم صورتحساب هم می‌توانید از انواع نرم افزارهای حسابداری و مالیاتی کمک بگیرید. اگر شرکت شما نرم افزار مخصوص به خودش را دارد و امکان ارسال مستقیم صورتحساب در آن وجود ندارد، یا می‌تواند این قسمت را به کمک برنامه نویسان به نرم افزار اضافه کند و یا اینکه از نرم افزارهای دیگر مانند مگاپی به این منظور استفاده کند.

ارسال صورتحساب توسط شرکت‌های معتمد

شرکت‌های معتمد هم شرکت‌هایی هستند که می‌توانند از طرف صاحبان مشاغل صورتحساب معاملاتی آنها را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. در این روش شرکت معتمد یا از کلید خصوصی خود برای ورود به سامانه استفاده می‌کند و یا اینکه به کمک کلید خصوصی مودی این کار را انجام می‌دهد.

شرکت‌های معتمد کارشناسان زیادی دارند که به‌راحتی و با کمک نرم افزارهای مختلف این کار را برای شما انجام می‌دهند، اما خود هزینه آن را نیز از شما دریافت می‌کنند.

ارسال صورتحساب توسط سامانه‌های دولتی

 یک سری سامانه‌های دولتی هم برای ارسال صورتحساب به سازمان امور مالیاتی وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. البته این روش در بین مودیان چندان مرسوم نیست و اکثرا تمایل دارند صورتحساب‌ها را به کمک نرم افزارو  به‌صورت مستقیم به سازمان ارسال کنند.

اتصال سریع و آسان به سامانه مودیان با استفاده از نرم افزار مگاپی

یکی از بهترین روش‌ها برای ارسال صورتحساب‌های الکترونیک به سامانه مودیان این است که از نرم افزارهای آماده به کار استفاده کنید. نرم افزار مگاپی یکی از برنامه‌های حسابداری و مالیاتی است که به شما در تنظیم و ارسال صورتحساب‌ها به‌صورت مستقیم به سازمان امور مالیاتی کمک می‌کند.

برای خرید این نرم افزار و دریافت راهنمای استفاده می‌توانید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید و از آنها مشاوره بخواهید. با نصب و راه اندازی این برنامه با مناسب‌ترین هزینه خیلی راحت می‌توانید کارهای مالیاتی خود را انجام دهید.

مشمولین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

تمامی صاحبان کسب و کار طبق قانون مالیات‌های مستقیم مصوب در تاریخ ۳/ ۱۲/ ۱۳۶۶ مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می‌شوند. هر فردی که کسب و کاری به نام خودش دارد و هر شرکتی که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است، مشمول این قانون می‌شوند. صاحبان کسب و کار اشخاص حقیقی و شرکت‌ها اشخاص حقوقی هستند. تمام این افراد باید به‌عنوان مودی مالیاتی در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند.

بخشنامه و اطلاعیه‌های سامانه مودیان

تکالیف اشخاص مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی

انجام تکالیف اشخاصی که مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی می‌شوند منجر به دریافت مجوز و پرداخت به موقع مالیات می‌شود که از جریمه شدن و چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کند. این اشخاص به‌عنوان صاحبان کسب و کار و یا شرکت‌های ثبتی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌نام کنند، پایانه‌های فروشگاهی خود را راه اندازی کنند، صورتحساب الکترونیکی برای هر معامله صادر کنند و مالیات خود را به‌صورت منظم بپردازند.

البته کسب و کارهایی که به‌صورت مستقیم با مشتری ارتباط ندارند، الزامی به راه اندازی پایانه‌های فروشگاهی هم نخواهند داشت، اما باید حواسشان به صورتحساب‌های مالیاتی باشد.

مودیان می‌توانند با مراجعه به سامانه tax.gov.ir، خود را به‌عنوان مودی مالیاتی ثبت کنند. در ادامه این مطلب حتما مراحل ثبت‌نام در این سامانه را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

چه کسانی نباید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌نام کنند؟

افرادی که مشمول ماده ۱۴۲ قانون هستند، نیازی به ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی ندارند، زیرا این افراد از پرداخت مالیات معاف‌اند.

افرادی که در روستا ساکن هستند و از طریق تولید صنایع دستی کسب درآمد می‌کنند مشمول مالیات نمی‌شوند. همچنین کارگاه‌های تولیدی فرش دستباف و کارگاه‌های صنایع دستی از پرداخت مالیات معاف هستند و نیازی به ثبت‌نام در سامانه مودیان ندارند.

تغییرات قانون سامانه مودیان در راستای قانون تسهیل

تغییرات قانون سامانه مودیان در راستای قانون تسهیل

سازمان امور مالیاتی در راستای راحت‌تر شدن یک سری از امور مالیاتی، تغییراتی را در قوانین سامانه مودیان ایجاد کرد. این مجموعه تغییرات که به نام قانون تسهیل سامانه مودیان شناخته می‌شود، شامل چند تغییر اساسی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. تغییر در تاریخ ابلاغ مالیات

تاریخ ابلاغ مالیات و ثبت‌نام در سامانه مودیان تغییر کرده است. طبق این تغییرات همه شرکت‌ها (اشخاص حقوقی) از اول مهر ماه ۱۴۰۲ و همه صاحبان کسب و کار (اشخاص حقیقی) از ابتدای دی ‌ماه ۱۴۰۲ باید در سامانه مودیان عضو شوند و تکالیف خود را انجام دهند.

  • تغییر در صدور صورتحساب الکترونیکی

در اینجا تغییر در مورد تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی با توجه به میزان فروش کسب و کارها ایجاد شده است. در جدول زیر به شما می‌گوییم که زمان صدور صورتحساب با توجه به درآمد مشاغل چگونه است:

تاریخ درآمد تاریخ صدور صورتحساب
درآمد بیشتر از ۱۸ میلیارد تومان تا پایان شهریور ۱۴۰۲ از ابتدای دی ماه ۱۴۰۲
درآمد بیشتر از ۱۸ میلیارد تومان تا پایان آذر ۱۴۰۲ از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۳
درآمد بیشتر از ۱۸ میلیارد تومان تا پایان اسفند ۱۴۰۲ از ابتدای تیر ماه ۱۴۰۳

تاریخ لازم الاجرا شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در آبان ماه سال ۱۳۹۸ در روزنامه‌های رسمی اطلاع رسانی شد. البته این قانون برای هر نوع شرکت در یک زمان خاص لازم الاجرا شد که در جدول زیر این تاریخ‌ها را برای شما آورده‌ایم:

نوع شرکت تاریخ لازم الاجرا شدن قانون سامانه مودیان
شرکت‌های بورسی و فرابورسی اول مهر ماه ۱۴۰۲
شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی اول مهر ماه ۱۴۰۲
شرکت‌های دیگر (اشخاص حقوقی) اول مهر ماه ۱۴۰۲
صاحبان کسب و کار فردی (اشخاص حقیقی) اول دی ماه ۱۴۰۲

جرائم اجرا نکردن قانون جدید سامانه مودیان

تا اینجا قوانین پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی را برای شما عنوان کردیم، اما آیا می‌دانید اگر مودیان این قوانین را اجرا نکنند شامل چه جرائمی می‌شوند؟ در ادامه این جریمه‌ها را به اطلاع شما می‌رسانیم:

تخلف جریمه
صادر نکردن صورتحساب الکترونیکی ۱۰ درصد مبلغ فروش یا دو میلیون تومان (هر کدام بیشتر باشد)
عضو نشدن در سامانه مودیان مالیاتی ۱۰ درصد مبلغ فروش یا دو میلیون تومان عدم دریافت معافیت و یا مشوق‌های مالیاتی در همان سال
استفاده نکردن از پایانه‌های فروشگاهی ۱۰ درصد مبلغ فروش یا دو میلیون تومان عدم دریافت معافیت و یا مشوق‌های مالیاتی در همان سال
استفاده نکردن از حافظه مالیاتی ۱۰ درصد مبلغ فروش یا دو میلیون تومان عدم دریافت معافیت و یا مشوق‌های مالیاتی در همان سال
استفاده کردن از حافظه مالیاتی دیگران ۱۰ درصد مبلغ فروش یا دو میلیون تومان عدم دریافت معافیت و یا مشوق‌های مالیاتی در همان سال
واگذار کردن حافظه مالیاتی خود به دیگران ۱۰ درصد مبلغ فروش یا دو میلیون تومان عدم دریافت معافیت و یا مشوق‌های مالیاتی در همان سال
اعلام نکردن شماره حساب به سامان امور مالیاتی ۱۰ درصد مبلغ فروش یا دو میلیون تومان عدم دریافت معافیت و یا مشوق‌های مالیاتی در همان سال
تحویل ندادن صورتحساب کاغذی به خریدار و یا ارائه صورتحساب خراب و ناخوانا دو درصد مبلغ فروش یا دو میلیون تومان (هر کدام که بیشتر باشد)

برای اطلاعات بیشتر مقاله جرائم مالیاتی سامانه مودیان را مطالعه کنید.

آخرین اخبار سامانه مودیان

آخرین اخبار سامانه مودیان

در ادامه با ما همراه باشید تا جدیدترین اخبار سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی را به اطلاع شما برسانیم تا با اطلاع کامل از رخدادهای این حوزه بتوانید برای امور مالیاتی کسب و کار خود اقدامات لازم را انجام دهید:

اخبار مربوط به شرکت‌های معتمد سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ۲۱/ ۰۹/۱۴۰۱

در این اطلاعیه آمده که سازمان امور مالیاتی در نظر دارد تا طبق آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۲۶ قانون مصوب در تاریخ ۲۲/ ۰۳/۱۴۰۱، یک سری شرکت را به‌عنوان معتمد به مودیان معرفی کند تا این افراد بتوانند انجام امور مالیاتی خود را به این شرکت‌ها بسپارند.

به این ترتیب شرکت‌هایی که قصد دارند به‌عنوان شرکت معتمد شناخته شوند، باید شرایط احراز موافقت اصولی را داشته باشند. آنها در ابتدا باید مدارک مربوطه را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند و سپس در صورت به دست آوردن شرایط احراز موافقت اصولی می‌توانند فعالیت خود را به‌عنوان شرکت معتمد آغاز کنند.

این مجوز تنها از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور به شرکت‌ها ارائه می‌شود. شرکت‌هایی که تایید شده‌اند حداکثر شش ماه فرصت دارند تا برای دریافت مجوز فعالیت خود به درگاه ملی مجوزهای کشور درخواست دهند. این شرکت‌ها باید توجه داشته باشند که دریافت تاییدیه اولیه به معنی امکان شروع فعالیت نیست و آنها بدون دریافت مجوز اصلی نباید هیچ گونه فعالیت مالیاتی برای مودیان انجام دهند.

اخبار مربوط به بخشش جرائم صادر نکردن صورت‌حساب الکترونیکی در تاریخ ۲۲/ ۰۱/۱۴۰۲

در اولین بخش از این اطلاعیه آمده که مودیانی که هنوز نرم افزارهای مالیاتی خود را آماده نکرده‌اند و نمی‌توانند صورتحساب‌های الکترونیکی خود را صادر کنند می‌توانند از بخشودگی و تخفیف در جرائم عدم صدور صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند.

در بخش بعدی این اطلاعیه هم گفته شده که سازمان امور مالیاتی در جهت کاهش هزینه‌های مودیان اقداماتی را برای کمک به آنها انجام داده است. مثلا اگر مودیان انجام کارهای مالیاتی خود را به شرکت‌های معتمد بسپارند، سازمان امور مالیاتی بخشی از هزینه‌های آنها را تقبل خواهد کرد؛ بنابراین شرکت‌های معتمد تا مشخص شدن هزینه نهایی نمی‌توانند درخواست هیچ پیش پرداختی را از مودیان مالیاتی داشته باشند.

اخبار مربوط به ثبت نام در سامانه مودیان و اختصاص یافتن کارپوشه به مودیان در تاریخ ۲۱/ ۱۰/۱۴۰۱

نظر به آنکه براساس لایحه دوفوریتی الحاق ۵ تبصره به ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، سایراشخاص حقوقی بجز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۲ مکلف به رعایت مقررات قانون یاد شده و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، موارد زیر درباره تخصیص کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان اعالم می‌گردد:

  1. به کلیه مودیانی که در سامانه ثبت نام الکترونیکی به نشانی my.tax.gov.ir ثبت‌نام کرده و ثبت‌نام آنها بر اساس معیارهای تعیین شده از نظر سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل شده محسوب شود، در سامانه مؤدیان کارپوشه تخصیص داده شده است.
  2. مودیان برای ورود به کارپوشه می‌توانند از طریق نشانی tp.tax.gov.ir وارد سامانه مؤدیان شده و متعاقبا با درج نام کاربری و رمز عبور دریافتی از سامانه احراز هویت، از طریق سیستم احراز هویت سازمان امور مالیاتی، وارد کارپوشه اختصاصی خود شوند. کلیه اشخاص حقوقی می‌توانند از شناسه ملی به عنوان نام کاربری استفاده نمایند.
  3. پس از انتخاب پرونده مالیاتی، در بخش عضویت کارپوشه امکان تکمیل اطالعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی ایجاد گردیده است. شناسه یکتای حافظه مالیاتی دریافت شده به عنوان بخشی از شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب، در کلیه صورتحساب‌های فروش صادره درج خواهد گردید.

جزئیات و توضیحات بیشتر در قالب «سند راهنمای پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان در بخش کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان» و از طریق نشانی intamedia.ir، بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه‌ها دستورالعمل‌ها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس خواهد بود.

اخبار مربوط به شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی در تاریخ ۲۱/۱۰/۱۴۰۱

نظر به آنکه بر اساس لایحه دوفوریتی الحاق ۵ تبصره به ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، سایر اشخاص حقوقی بجز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۲ مکلف به رعایت مقررات قانون یاد شده و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، موارد زیر درباره شماره منحصر بفر مالیاتی صورتحساب (شماره مالیاتی) اعلام می‌گردد:

شماره مالیاتی: شماره‌ای یکتا است که در سامانه مودیان به ازای هر صورتحساب تولید و به‌صورت منحصر به‌فرد به آن صورتحساب اختصاص می‌یابد. شماره مالیاتی ۲۲ کاراکتر است که در مطالب بالا به جزئیات آن اشاره کردیم.

اخبار مربوط به صورتحساب الکترونیکی در تاریخ ۲۶/۱۱/۱۴۰۱

نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۲ مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، به استحضار می رساند جهت صدور صورتحساب الکترونیکی قلم اطلاعاتی با عنوان «موضوع صورتحساب الکترونیکی» در نظر گرفته شده است که شامل موارد زیر است:

  • صورتحساب الکترونیکی اصلی فروش:

اولین صورتحساب الکترونیکی است که با انجام هر معامله صادر و به سامانه مودیان ارسال می‌شود.

  • صورتحساب الکترونیکی اصلاحی:

چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل شماره اقتصادی یا شناسه ملی، شماره ملی یا شناسه مشارکت مدنی یا کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدار وهم چنین اطلاعات مربوط به قلم کالا یا خدمت شامل شناسه کالا یا خدمت باشد، صادر کننده صورتحساب الکترونیکی می بایست صورتحساب جدید که حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و به سامانه مودیان ارسال نماید. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع به همراه اصلاحات آن درج   می‌گردد. این صورتحساب در صورتی که از نوع اول باشد، همانند صورتحساب اصلی نیازمند تایید خریدار بوده و در غیر این صورت نیازی به تایید ندارد.

  • صورتحساب الکترونیکی ابطالی:

چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی فروش یا صورتحساب اصلاحی، اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدارشامل شماره اقتصادی  و هم چنین شناسه کالا یا خدمت و تاریخ صدور صورتحساب تغییر یابد و بر اساس اسناد و مدارک مثبته عدم تحقق معامله احراز گردد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام می‌نماید. سپس صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان، ابطالی محسوب می‌گردد.

پس از ابطال صورتحساب الکترونیکی، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی برای آن صورتحساب وجود ندارد. شرط ابطال صورتحساب الکترونیکی، عدم بهره برداری از آن در امور تجاری و پرونده مالیاتی است.

  • صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش:

چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، بخشی از موضوع معامله، کالا یا خدمت (از طرف خریدار) برگشت داده شود، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشتی اقدام  می‌نماید. صورتحساب برگشت از فروش، جهت صورتحساب‌های اصلی و اصلاحی قابل صدور خواهد بود.

شایان ذکر است در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به‌عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید. اگر برای این صورتحساب( برگشت از فروش)، مجددا صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به‌عنوان شماره منحصر بفرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد. هر شماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده می‌شود.

جزئیات موضوع و اقلام صورتحساب، مشخصات و ضوابط اعتبارسنجی هر قلم اطلاعاتی در سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی به نشانی Intamedia.ir، بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه‌ها دستورالعمل‌ها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس است.

اخبار مربوط به ارسال صورتحساب اشخاص حقوقی مشمول رعایت مقررات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در تاریخ ۰۱/ ۱۱/ ۱۴۰۱

در این اطلاعیه نحوه ارسال صورتحساب توسط اشخاص حقوقی به سازمان امور مالیاتی آمده است:

در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه مودیانی که دارای کارپوشه هستند باید جهت صدور صورتحساب شناسه یکتای حافظه مالیاتی دریافت کنند. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی مراحل متعددی دارد که مهم‏ترین بخش آن تعیین روش ارسال اطلاعات صورتحساب است. در ادامه به روش‌های ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص حقوقی اشاره می‌کنیم:

  • ارسال صورتحساب الکترونیکی به‌صورت مستقیم توسط مودی
  • ارسال صورتحساب الکترونیکی از طریق شرکت معتمد با کلید شرکت معتمد
  • ارسال صورتحساب الکترونیکی از طریق شرکت معتمد با کلید مؤدی
  • ارسال صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه‌های دولتی

اخبار در مورد مراحل بررسی صورتحساب الکترونیکی در تاریخ ۰۹/ ۱۲/ ۱۴۰۱

نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۲ مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی خواهند بود، به استحضار می‌رساند برای  ارسال و ثبت نهایی صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان ، مراحل کلی ذیل در کارپوشه صورت می‌گیرد:

  1. در مرحله اول صورتحساب ارسالی به سامانه مودیان مورد اعتبارسنجی قرار خواهد گرفت. در صورت تایید کلیه ضوابط و شاخص‌ها، صورتحساب توسط سامانه مودیان تایید و دریافت خواهد گردید.
  2. با توجه به اینکه صادر کننده صورتحساب (فروشنده) مشخص است، یک نسخه از صورتحساب به‌عنوان صورتحساب فروش در کارپوشه فروشنده بارگذاری خواهد گردید.
  3. در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی نباشد و بر اساس شماره  اقتصادی درج شده در صورتحساب (برای اشخاص حقوقی شناسه ملی و برای صاحبان مشاغل شماره اقتصادی) عضو سامانه مودیان باشد، یک نسخه از صورتحساب در کارپوشه خریدار بارگذاری خواهد گردید.
  4. از تاریخ بارگذاری صورتحساب در کارپوشه خریدار، خریدار به مدت سی روز می‌تواند نسبت به صورتحساب واکنش انجام دهد. امکان تایید یا رد صورتحساب، به همراه ذکر دلیل رد صورتحساب در کارپوشه برای خریدار فراهم  شده است.
  5. در صورت عدم واکنش خریدار به صورتحساب خرید تا موعد مقرر (۳۰ روز از تاریخ درج در کارپوشه)، صورتحساب به‌صورت سیستمی تایید خواهد شد.
  6. متعاقب واکنش خریدار به صورتحساب، مراتب در کارپوشه فروشنده قابل مشاهده می باشد.

اخبار در مورد مراحل صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی در تاریخ ۰۳/۱۲/۱۴۰۱

نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۲ مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، به استحضار می‌رساند جهت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان ، ضروری است مراحل کلی ذیل توسط مودیان انجام پذیرد:

ثبت نام در نظام مالیاتی از طریق ورود به نشانیmy.tax.gov.ir 

  1. تهیه پایانه فروشگاهی جهت صدور صورتحساب و در صورت وجود، انجام اصلاحات مورد نیاز حسب ضوابط اعلامی سازمان
  2. اخذ گواهی امضاء الکترونیکی از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی فعال که فهرست و مشخصات آنها در نشانی  rca.gov.ir موجود است.
  3. ورود به کارپوشه و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به نشانیtp.tax.gov.ir
  4. این مرحله شامل ورود به کارپوشه، انتخاب پرونده، انتخاب بخش عضویت (حسب مفاد اطلاعیه شماره یک) و تکمیل اطلاعات، انتخاب روش ارسال اطلاعات، بارگذاری گواهی امضاء الکترونیک و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی است.
  5. پیکربندی و ثبت مشخصات در پایانه فروشگاهی مطابق استاندارهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شده در درگاه سازمان به نشانی  intamedia.ir
  6. اخذ شناسه کالا یا خدمت جهت صدور صورتحساب الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت (راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمات در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir  قرار داده شده است.)
  7. دریافت فهرست شناسه کالا یا خدمات تخصیص داده شده به همراه نرخ یا مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده از سامانه دریافت شناسه کالا یا خدمات به نشانی stuffid.tax.gov.ir 
  8. صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی حسب ضوابط اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور ( اسناد مرتبط در درگاه سازمان به نشانی  intamedia.ir بارگذاری گردیده است.)
  9. ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

معرفی تسهیلات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

تسهیلات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

برای مودیان مالیاتی یک سری تخفیفات و تسهیلات در نظر گرفته شده تا بتوانند راحت‌تر امور مالیاتی خود را انجام دهند و مالیات‌ها را پرداخت کنند. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • معادل ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که مودی در هر دوره به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کند یا یک درصد فروش او (هر کدام کمتر باشد) تا حداکثر ۶۰ میلیون ریال  از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی و همچنین دوره‌های بعد از آن، درصورتی‌که بیشتر از مالیات آن دوره باشد، کسر خواهد شد.
  • اشخاص حقوقی طی یک ‌سال می‌توانند تا ۶۵ درصد معاملات متوسط (معادل ۹ میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال در سال ۱۴۰۲) و اشخاص حقیقی تا ۳۵ درصد معاملات (معادل ۵ میلیارد و ۷۵ میلیون ریال برای سال ۱۴۰۲) بدون نیاز به ارائه گواهی مالیاتی می‌توانند تسهیلات ارزی یا ریالی از بانک‌ها دریافت کنند.
  • تسهیلات سامانه مودیان برای مصرف‌کنندگان نهایی هم در نظر گرفته شده و افرادی که از فروشگاه‌های مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی خرید می‌کنند میتوانند مشوق و تسهیلات سامانه مودیان را دریافت کنند. به این صورت که از هر ۱۰ صورت‌حساب الکترونیکی صادرشده از پایانه‌های فروشگاهی، یک صورتحساب به صورت قرعه‌کشی آنلاین انتخاب شده و دو برابر مبلغ ارزش افزوده آن فاکتور به حساب خریدار برگردانده می‌شود.

دانلود قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

قوانین زیادی در مورد سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی وجود دارد که برخی از مهمترین آنها را در این مطلب برای شما بیان کردیم. برای اطلاع از تمامی این قوانین و اطلاعیه‌های مربوط به آنها همراه با جزئیات می‌توانید فایل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را از اینجا دریافت کنید.

جمع بندی

سامانه مودیان و راه اندازی پایانه‌های فروشگاهای این روزها به یک الزام برای کسب و کارهای فردی و شرکت‌ها تبدیل شده است. تمام صاحبان مشاغل (اشحاص حقیقی) و شرکت‌ها (اشخاص حقوقی) موظف هستند تا در سامانه مودیان ثبت‌نام کرده و امور مالیاتی خود را با دقت انجام دهند. این موضوع از جریمه شدن و به وجود آمدن مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

سوالات متدوال

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط