دریافت شناسه کالا و خدمات برای سامانه مودیان

افرادی که به‌عنوان مودی در سامانه مودیان اداره مالیات ثبت‌نام می‌کنند، باید یک سری پیش نیازها را آماده کنند. یکی از این پیش نیازها شناسه کالا یا خدمات است. صاحبان کسب و کارهای مختلف معمولا کالا یا خدماتی را به مشتریان ارائه می‌دهند و از این راه درآمد دارند. این کالاها باید شناسه داشته باشند.

هر نوع کالا و خدماتی که به‌عنوان یک صاحب کسب و کار ارائه می‌دهید، یک شناسه منحصر به فرد دارد که صورتحساب‌های الکترونیکی شما با این کد شناسایی می‌شوند. مودیان موظف به صدور و ارسال صورتحساب‌های الکترونیک خود به سازمان امور مالیاتی هستند و بنابراین باید شناسه کالا یا خدمات خود را بدانند. اگر شما هم به دنبال شناسه کالا یا خدمات خودتان هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های دریافت این کد را برای شما توضیح دهیم.

شناسه کالاها و خدمات چیست؟

شناسه کالا یا خدمات یک کد ۱۳ رقمی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) آن را صادر می‌کند. این کد به هر دسته از کالاها یا خدمات به‌صورت منحصر به فرد تعلق می‌گیرد. کالاها و خدمات در واقع با همین کد شناخته می‌شوند. شناسه کالا یا خدمات اهمیت زیادی برای کسب و کارها و همچنین سازمان امور مالیاتی کشور دارد، زیرا محاسبه میزان مالیات هر کالا هم با داشتن شناسه کالا راحت‌تر خواهد بود.

جالب است بدانید که شناسه کالا و خدمات مشخصاتی همچون نام کالا، نام تولید کننده کالا و اطلاعاتی از این قبیل را نشان می‌دهد. شناسه کالا و خدمات به دو نوع شناسه عمومی کالا و شناسه اختصاصی کالا تقسیم می‌شوند. این شناسه‌ها کاربردهای فراوان دیگری هم دارند که در ادامه مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد.

شناسه عمومی کالا چیست؟

افرادی که به‌عنوان مودیان مالیاتی شناخته می‌شوند، باید از شناسه کالا و خدمات استفاده کنند تا بتوانند امور مالیاتی خود را انجام دهند. صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی یکی از ده‌ها اقدام مالیاتی مودیان است. همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از انواع شناسه های کالا و خدمات شناسه عمومی است.

شناسه عمومی کالا کدی است که برای دسته‌ای از کالاها و خدمات به‌صورت یکسان به کار می‌رود؛ یعنی شما می‌توانید از شناسه عمومی کالا و خدماتی که به محصولات و خدمات شما شباهت دارند استفاده کنید. این شناسه‌ها را به‌راحتی می‌توانید از طریق روش‌های مختلف به دست بیاورید. در ادامه ایمن مطلب با ما همراه باشید تا این روش‌ها را به شما آموزش دهیم.

شناسه اختصاصی کالا چیست؟

برای مبارزه با قاچاق کالا، همه محصولات وارداتی و تولیدی باید شناسه یا همان بارکد داشته باشند. مودیان مالیاتی باید برای کالاها و یا خدمات خود به‌صورت اختصاصی شناسه بگیرند. البته ممکن است این افراد به هر دلیلی موفق به دریافت شناسه اختصاصی کالا یا خدمت نشوند. در چنین شرایطی باید  به طور موقت از شناسه عمومی کالا یا خدمات استفاده کرد.

شناسه اختصاصی کدی است که اختصاصا به کالا یا خدماتی که شما به مشتریانتان ارائه می‌دهید تعلق می‌گیرد. البته اکثر مودیان و صاحبان مشاغل شناسه اختصاصی برای محصولات خود ندارند و از شناسه عمومی استفاده می‌کنند. سازمان امور مالیاتی هم فعلا به مودیان برای استفاده از شناسه اختصاصی سخت نمی‌گیرد، اما در آینده‌ای نزدیک تمام مودیان باید برای کالا یا خدمات خود شناسه اختصاصی دریافت کنند. به این ترتیب تمام اطلاعات مودیان به همراه کالاها یا خدمات آنها در سامانه مالیاتی ثبت می‌شود و دیگر مشکل مالیاتی برای آنها پیش نخواهد آمد.

دریافت شناسه کالا و خدمات از سایت مگاپی

شناسه کالا و خدمات مگاپی

مگاپی یک نرم افزار حسابداری و مالیاتی است که انجام امور مالی مانند صدور صورتحساب، ارسال صورتحساب، دریافت امضای دیجیتال و… را برای کاربران آسان می‌کند.

سایت مگاپی خدمات دریافت شناسه کالا و خدمات را به متقاضیان و مودیان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از طریق لینک زیر به شناسه‌های کالا و خدمات دسترسی داشته باشید. این لیست همچنین به‌صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود و می‌توانید از طریق گزینه جستجو، کالا یا خدمات موردنظر خود را پیدا کنید.

جدول جستجوی شناسه کالا و خدمات مگاپی

فیلتر بالای این صفحه ، امکان هر نوع جستجو را برای کاربران آسانتر کرده است که بتواند هر نوع جستجویی را روی این جدول انجام دهد.

  • فیلترها بر حسب :
  • شناسه کالا/خدمت
  • شرح شناسه عمومی یا اختصاصی بودن شناسه
  • مشمول یا غیرمشمول بودن -شناسه نرخ مالیات بر ارزش افزوده شناسه

علیرغم بروزرسانی روزانه این اطلاعات با سایت جدول سامانه شناسه کالا/خدمت سامانه مؤدیان، لازم به یادآوری است که اطلاعات این جدول، تغییرات بعدی آن، و یا انتخاب نهایی شما، مسئولیتی برای مگاپی ندارد. بنابراین در انتخاب شناسه کالا و خدمت خود کمال دقت را داشته باشید و برای اطمینان خاطر، آن را با شعبه مالیاتی خود نهایی کنید.

دریافت کد اختصاصی کالا یا خدمات

برای دریافت شناسه‌ای که مختص مالا یا خدمات خود شما باشد می‌توانید به سامانه www.portal.gs1-ir.org مراجعه کنید. این سامانه «پرتال جامع مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران» نام دارد و به مودیان کمک می‌کند تا برای کالا و خدمت اختصاصی خود شناسه منحصر به فرد دریافت کنند.

بعد از ورود به این سامانه باید ثبت‌نام کنید و عضو این سایت شوید. به این منظور باید بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید و کد ملی خود را به همراه کد امنیتی وارد کنید.

پرتال جامع مرکز ملی

بعد از ثبت‌نام می‌توانید شناسه اختصاصی موردنظررا برای کالا یا خدمات خود ایجاد کنید و آن را در صدور و ارسال صورتحساب الکترونیک و انجام سایر امور مالیاتی به کار ببرید.

دریافت شناسه کالا و خدمات برای سامانه مودیان

روش‌های مختلفی برای دریافت شناسه کالا و خدمات برای مودیان سازمان امور مالیاتی وجود دارد. شما باید از طریق این روش‌ها برای پیدا کردن شناسه کالا یا خدمات خود استفاده کنید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • دریافت شناسه کالا و خدمات از طریق سایت سازمان امور مالیاتی
  • دریافت شناسه کالا و خدمات از طریق سامانه جامع تجارت
  • دریافت شناسه کالا و خدمات از طریق فایل اکسل سازمان
شناسه کالا و خدمات برای سامانه مودیان

دریافت شناسه کالا و خدمات از طریق سایت سازمان امور مالیاتی

برای دریافت شناسه کالا و خدمات از طریق سایت سازمان امور مالیاتی، باید به این وب‌سایت مراجعه کنید. در ادامه مراحل دریافت شناسه کالا و خدمات از طریق این سامانه را برای شما آورده‌ایم:

  1. در مرحله اول به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی https://stuffid.tax.gov.ir/ مراجعه کنید. این سایت برای دریافت شناسه کالا، شناسه خدمات، شناسه عمومی کالا و شناسه اختصاصی کالا است.
دریافت شناسه کالا و خدمات

2. بعد از اینکه به این آدرس رفتید و صفحه‌ای مطابق تصویر بالا برایتان به نمایش درآمد، باید انتخاب کنید که به دنبال شناسه خدمات هستید یا کالا. بعد از انتخاب این گزینه باید منوهای کشویی را نیز تکمیل کنید که در مورد فرمت فایل درخواستی شما هستند. بعد از آن هم باید کد امنیتی را وارد کنید و دریافت فایل را بزنید. به این ترتیب فایل دانلود می‌شود و می‌توانید از بین شناسه‌هایی که در فایل است، شناسه کالا و خدمات مورد نیاز خود را پیدا کنید. اگر شناسه موردنظر شما در فایل نباشد، باید روش‌های بعدی را امتحان کنید.

دریافت شناسه کالا و خدمات از طریق سامانه جامع تجارت

روش بعدی برای دریافت شناسه کالا و خدمات این است که به سامانه جامع تجارت مراجعه کنید. اگر شناسه کالا یا خدمات موردنظر شما در سایت سازمان امور مالیاتی نبود، باید این روش را امتحان کنید. البته این روش برای افرادی که واردکننده و یا تولیدکننده هستند با افرادی که فقط فروشنده هستند کمی متفاوت است که در ادامه هر کدام را به‌صورت جداگانه برای شما توضیح می‌دهیم.

مراحل دریافت شناسه کالا یا خدمات برای واردکننده و یا تولیدکننده

به این منظور مراحل زیر را برای شما آورده‌ایم:

  1. به سامانه جامع تجارت به نشانی https://www.ntsw.ir/ مراجعه کنید.
سامانه جامع تجارت ایران

2. اگر حساب کاربری ندارید، باید گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنید. بعد از آن اطلاعات خود را وارد کرده و در این سامانه عضو شوید. توجه داشته باشید که سیم کارتی که شماره آن را در این صفحه وارد می‌کنید باید به نام خودتان و همیشه در دسترس باشد.

راهنمای دریافت شناسه کالا

3. در مرحله بعد با نام کاربری و رمز عبوری که برای خود تعیین کرده‌اید وارد سامانه شوید. بعد از ورود به پروفایل، صفحه‌ای باز می‌شود که شما به‌عنوان کاربر، باید نقش خودتان را انتخاب کنید.

راهنمای دریافت شناسه کالا

بعد از اینکه نقش خودتان را انتخاب کردید، باید برای کالای موردنظرتان درخواست ایجاد شناسه بدهید. بعد از بررسی‌های لازم شناسه را برای شما ارسال می‌کنند. بعد از ایجاد شناسه دیگر هیچ کاربری نمی‌تواند برای آن کالا شناسه عمومی کالا ایجاد کند و باید از همان شناسه استفاده ببرد.

مراحل دریافت شناسه کالا یا خدمات برای غیر واردکننده و یا تولیدکننده

اگر تولیدکننده و یا واردکننده کالا نیستید، اما شناسه کالا یا خدمات موردنظر شما هم در لیست سایت‌های مختلف قرار ندارد، باید از افرادی که تولیدکننده و یا واردکننده کالای مشابه شما هستند بخواهید که به شما شناسه ارائه دهند.

البته شرکت‌های حسابداری، مالیاتی و بازرگانی هم می‌توانند در این فرایند به شما کمک کنند تا بتوانید شناسه کالا یا خدمات خود را سریع‌تر و راحت‌تر دریافت کنید. اگر کالا یا خدماتی که موردنظر شماست هیچ شناسه‌ای نداشته باشد، می‌توانید از شناسه‌های عمومی مشابه استفاده کنید، اما این شناسه‌ها به طور موقت اعتبار دارند و شما باید به موقع برای دریافت شناسه اختصاصی کالا یا خدمات خود اقدام کنید.

دریافت شناسه کالا و خدمات از طریق فایل اکسل سازمان امور مالیاتی

آخرین روش برای دریافت شناسه خدمات یا کالا برای سامانه امور مالیاتی این است که از فایل اکسل اداره امور مالیاتی استفاده کنید.

این اداره یک فایل اکسل تهیه کرده که شامل شناسه بیش از ۳۴ هزار کالا یا خدمات است. شما می‌توانید شناسه خدمت یا کالای موردنظر خود را در این فایل اکسل پیدا کنید. برای دانلود این فایل اکسل بر روی این لینک کلیک کنید. اگر شناسه در این فایل نبود هم باید از همان روش مراجعه به سامانه جامع تجارت کمک بگیرید.

کد کالا و خدمات چه کاربردی دارد؟

شناسه کالا، شناسه خدمات، شناسه عمومی کالا و شناسه اختصاصی کالا برای مودیان مالیاتی اهمیت زیادی دارند. سازمان امور مالیاتی در مراحل اولیه ثبت‌نام در این سامانه از شما می‌خواهد که شناسه کالا یا خدمت داشته باشید. این شناسه‌ها همگی کاربردهای زیادی دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • تشخیص کالای قاچاق از کالای قانونی و غیر قاچاق
  • تشخیص کالا و خدمات در رسیدگی به امور مالیاتی
  • کمک به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی
  • امکان محاسبه مالیات به‌صورت دقیق به کمک شناسه کالا و خدمات
  • ارائه به موقع صورتحساب‌های مالیاتی از طرف اداره مالیات

جمع بندی

شناسه کالا و شناسه خدمات کدهای مهمی هستند که مودیان مالیاتی، چه حقیقی و چه حقوقی باید آنها را دریافت کنند. این کدها برای شناسایی کالا و یا خدمات ایجاد شده‌اند و در صدور و ارسال صورتحساب‌های الکترونیک هم نقش مهمی دارند. صاحبان کسب و کار و شرکت‌ها باید مالیات بپردازند و به همین منظور هم به شناسه کالا یا خدمات نیاز دارند. برای دریافت این شناسه می‌توانید به سایت مگاپی مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. آموزش ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان مالیاتی و ایجاد کارپوشه مالیاتی- مگاپی

    5 تیر 1402

    […] راهنمای اخذ و استعلام شناسه کالا و خدمات […]

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط