مالیات کارتخوان: نحوه ثبت، محاسبه و استعلام مالیات دستگاه پوز

مالیات کارتخوان یا همان مالیات دستگاه پوز مسئله‌ای است که خیلی از صاحبان کسب و کار و فروشندگان در مورد آن ابهام دارند. اکثرا فکر می‌کنند که اگر دستگاه کارتخوان داشته باشند و آن را در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کنند، میزان مالیات آنها افزایش پیدا می‌کند، در حالی که چنین تفکری واقعا صحت ندارد.

اگر سازمان امور مالیاتی از شما می‌خواهد که دستگاه کارتخوان را به سامانه مودیان متصل کنید، دلیلش این است که طبق میزان فروش برای شما مالیات تعیین کند و مالیات بیشتری را برای شما در نظر نگیرند. اگر می‌خواهید ببینید که استعلام مالیات کارتخوان را چگونه بگیرید و چگونه دستگاه را به سامانه مودیان متصل کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

کد مالیاتی کارتخوان چیست؟

کد مالیاتی

اگر صاحب کسب و کار فروشگاهی هستید و برای دریافت پول محصولات و کالاها به دستگاه کارتخوان نیاز دارید، باید کد مالیاتی دریافت کنید. برای انجام این کار باید در سامانه امور مالیاتی عضو شوید و اطلاعات خود و کسب و کارتان را وارد کنید. به این ترتیب یک پرونده مالیاتی برای شما تشکیل می‌شود و کد مالیاتی هم به شما تعلق خواهد گرفت.

با داشتن این کد مالیاتی می‌توانید برای دریافت دستگاه کارتخوان و همچنین درگاه پرداخت الکترونیکی در سایت فروشگاهی خودتان درخواست دهید. به این ترتیب می‌توانید تعداد مشتریان و فروش خود را افزایش دهید. مالیات هم بخشی از کسب و کار است که برای داشتن جامعه و اقتصادی بهتر باید آن را پرداخت کنید؛ پس فکر نکنید که با داشتن دستگاه کارتخوان مالیات شما افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید دستگاه کارتخوان بگیرید، حتما باید کد مالیاتی داشته باشید.

فرمول محاسبه مالیات کارتخوان؛ مالیات کارتخوان چند درصد است؟

فرمول خاصی برای محاسبه میزان مالیات برای دستگاه کارتخوان وجود ندارد. این موضوع به نوع کسب و کار و میزان درآمد سالیانه کسب و کارهایی که کارتخوان دارند برمی‌گردد. در واقع سازمان امور مالیاتی کشور از طریق دستگاه‌های پوز و پایانه‌های فروشگاهی مشاغل را رصد می‌کند و میزان درآمد آنها را در نظر می‌گیرد و سپس برای آنها مالیات تعیین می‌کند.

دو نوع صاحب مشاغل وجود دارد که باید مالیات بر کارتخوان پرداخت کنند:

  • مودیانی که دستگاه کارتخوان خود را به سامانه مودیان متصل کرده‌اند، بر اساس میزان درآمدشان مالیات می‌پردازند.
  • مودیانی که دستگاه کارتخوان خود را به سامانه مودیان متصل نکرده‌اند و جریمه می‌شوند. این افراد به‌عنوان متخلفان مالیاتی شناخته می‌شوند و علاوه بر پرداخت مالیات بردرآمد، باید مالیات دستگاه کارتخوان را نیز بپردازند، زیرا اداره مالیات بالاخره در جریان وجود دستگاه‌های کارتخوان ثبت نشده قرار خواهد گرفت.

در ادامه در جدول زیر میزان مالیات بر کارتخوان صاحبان کسب و کار را با توجه به میزان درآمد آنها برای شما آورده‌ایم:

میزان درآمد سالانه میزان مالیات بر درآمد
سود بیشتر از یک میلیون الی ۲۰۰ میلیون تومان ۱۵ درصد
سود بیشتر از ۲۰۰ میلیون الی ۴۰۰ میلیون تومان ۲۰ درصد
سود بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان ۲۵ درصد

پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان

دستگاه کارتخوان یکی از مهمترین ابزارها برای بررسی میزان درآمد مشاغل توسط سازمان امور مالیاتی است. شما به‌عنوان یک صاحب کسب و کار و مودی مالیاتی، باید پرونده مالیاتی داشته باشید؛ یعنی در سامانه مودیان به آدرس my.tax.gov.ir ثبت‌نام کرده باشید. بعد از ثبت‌نام به شما رمز عبور و نام کاربری می‌دهند که به کمک آن می‌توانید به سامانه و پروفایل خود وارد شوید.

بعد از ورود به سامانه، هر دستگاه کارتخوانی که به نام شما باشد را مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید هر کدام از دستگاه‌های پوز را که بخواهید به پرونده مالیاتی خود متصل کنید تا میزان درآمد شما بر اساس همان کارتخوان محاسبه شود.

برای استعلام مالیات کارتخوان چه باید کرد؟

برای اینکه بتوانید میزان مالیات دستگاه کارتخوان خود را استعلام بگیرید، باید در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور عضو شوید. اگر در این سامانه عضو هستید با نام کاربری و رمز عبور خود وارد شوید و به بخش داشبورد مالیاتی بروید.

در این قسمت لیست تمام دستگاه‌های پوز و حتی درگاه‌های پرداخت الکترونیکی متصل به کسب و کار خود را خواهید دید. برای استعلام میزان مالیات هرکدام از آنها کافیست روی دستگاه و یا درگاه موردنظر کلیک کنید. به این ترتیب میزان مالیات دستگاه‌های کارتخوان خود را مشاهده خواهید کرد.

اما قبل از انجام این کار باید بدانید که چگونه دستگاه‌های کارتخوان را به نام خودتان ثبت کنید. در ادامه نحوه ثبت‌نام دستگاه کارتخوان را به شما آموزش می‌دهیم.

استعلام مالیات کارتخوان

ثبت‌نام مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

برای اینکه بتوانید دستگاه‌های کارتخوان را به نام خودتان ثبت کنید تا در نهایت بتوانید آنها را به پرونده مالیاتی خود متصل و مالیات آنها را استعلام بگیرید، باید به سامانه مودیان به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید.

بعد از اینکه در این سامانه ثبت‌نام کردید، باید با نام کاربری و رمز عبور وارد شوید و در سمت راست صفحه به قسمت «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» بروید. بعد از انتخاب این گزینه یک صفحه دیگر باز می‌شود که در آنجا می‌توانید دستگاه‌های کارتخوان را به پرونده مالیاتی خود متصل و یا آنها را حذف کنید. با دو گزینه «الصاق به پرونده» و «درخواست غیرفعال‌سازی» می‌توانید این اقدامات را انجام دهید.

قسمتی به نام «دستگاه‌های کارتخوان الصاق نشده» هم وجود دارد که در آنجا می‌توانید هر دستگاهی که بخواهید را به پرونده مالیاتی کسب و کار خودتان متصل کنید.

ثبت‌نام مالیات کارتخوان

سایت مالیات کارتخوان چیست؟

سایت مالیات و استعلام مالیات کارتخوان همان سایت my.tax.gov.ir است که به‌عنوان سامانه مودیان شناخته می‌شود. این سایت بخش‌های مختلفی دارد و یکی از این بخش‌ها هم مختص کارتخوان و درگاه‌های پرداخت است. بعد از ورود به این سامانه با صفحه‌ای به شکل زیر مواجه می‌شوید. در این قسمت می‌توانید در سایت ثبت‌نام کنید.

سایت مالیات کارتخوان

سایت به‌صورت پیشفرض بر روی ثبت‌نام اشخاص حقیقی قرار دارد و شما می‌توانید با ورود کد ملی و شماره تلفن همراه و همچنین کد امنیتی در این سایت ثبت‌نام کنید.

اگر شخص حقوقی هستید و می‌خواهید در این سایت ثبت‌نام کنید، باید در قسمت پایین صفحه گزینه ثبت‌نام اشخاص حقوقی را انتخاب کنید. بعد از آن می‌توانید با وارد کردن شناسه ملی شرکت و سایر اطلاعات درخواستی در سایت عضو شوید و استعلام مالیات کارتخوان یا درگاه‌های پرداخت را بگیرید.

لغو مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

سازمان امور مالیاتی کشور

اگر بخواهید یکی از کارتخوان‌ها یا درگاه‌های پرداختی که به کسب و کار شما متصل است را غیرفعال کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید. شما به دلایل مختلف مانند خرابی دستگاه، عدم استفاده از چند کارتخوان و… می‌توانید برای غیرفعالسازی یک یا چند دستگاه کارتخوان اقدام کنید. به این منظور شما باید کد مالیاتی کارتخوان را حذف کنید. برای غیرفعالسازی دستگاه کارتخوان باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. با تیم پشتیبانی شرکت ارائه دهنده دستگاه کارتخوان خود تماس بگیرید و درخواست ابطال دستگاه را بدهید.
  2. به اداره مالیات ناحیه خود مراجعه کنید و برای باطل شدن دستگاه و حذف کد مالیاتی آن درخواست دهید.

ابطال دستگاه کارتخوان از طریق شرکت ارائه دهنده

در اولین مرحله شما باید با شرکت ارائه دهنده دستگاه کارتخوان خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید که این دستگاه را باطل کنند. شما خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید. بعد از اینکه برای باطل شدن دستگاه و غیرفعالسازی آن درخواست دادید، شرکت این کار را انجام می‌دهد و ابطال دستگاه را به اطلاع شما خواهد رساند.

حذف کد مالیاتی توسط اداره مالیات

وقتی شرکت ارائه دهنده کارتخوان دستگاه شما را باطل کرد، باید به اداره مالیات منطقه خود بروید و به آنها اطلاع دهید که دستگاه کارتخوان شما غیرفعال شده است. همچنین باید درخواست حدف کد مالیاتی دستگاه مذکور را ثبت کنید.

برای ثبت درخواست حذف کد مالیاتی نمی‌توانید از طریق سامانه مودیان اقدام کنید و حتما باید به اداره مالیات بروید. برای پیدا کردن اداره مالیات منطقه خود هم می‌توانید از طریق کد پستی مغازه و یا محل کسب و کار خود اقدام کنید.

ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان شاپرک

شاپرک یا شبکه الکترونیکی پرداخت کارت، شرکتی است که در حوزه‌های بانکی و مالی فعالیت دارد. این شرکت زیر نظر بانک‌های مختلف ایران کار می‌کند و در سال ۱۳۹۰ برای نظم بخشیدن به امور بانکداری راه اندازی شد.

این شرکت درگاه‌های پرداخت و کارتخوان هم ارائه می‌دهد. اگر دستگاه کارتخوان شاپرک دارید و می‌خواهید آن را در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنید، باید به سایت این سازمان بروید. نحوه ثبت کارتخوان شاپرک با سایر انواع کارتخوان مانند پوزهای سیار و غیرسیار تفاوتی ندارد و شما به‌راحتی می‌توانید آن را در سامانه مودیان به پرونده‌‌های مالیاتی خود متصل کنید.    

عدم ثبت دستگاه پوز در سامانه مالیاتی چه پیامدهایی دارد؟

تمام صاحبان مشاغلی که دستگاه کارتخوان دارند، باید آنها را به سامانه مودیان متصل کنند. همان‌طور که گفتیم، این کار روشی است که سازمان امور مالیاتی از آن برای محاسبه میزان درآمد افراد و در نتیجه میزان مالیات آنها استفاده می‌کند.

تمام تراکنش‌های دستگاه‌های پوز به‌عنوان درآمد دارنده آن محاسبه می‌شوند و به آنها مالیات تعلق می‌گیرد. اشخاص حقیقی و حقوقی که کارتخوان‌های خود را به سازمان امور مالیاتی کشور وصل نکنند جریمه می‌شوند.

میزان این جریمه برابر با ۳۰ درصد از درآمد است که برای سرپیچی از قانون تعیین شده و غیر قابل بخشش است. ۲ درصد هم جریمه برای متصل نکردن دستگاه‌های پوز به سامانه امور مالیاتی وجود دارد؛ پس اگر می‌خواهید جریمه نشوید، حتما در اسرع وقت تمام دستگاه‌های پوز و درگاه‌های پرداخت اینترنتی خود را به سامانه مودیان متصل کنید و مالیات دستگاه پوز را بپردازید.

قانون مالیات کارتخوان سیار

کارتخوان سیار به کارتخوانی گفته می‌شود که دارنده آن محل کار مشخصی ندارد و به همین دلیل از این نوع کارتخوان استفاده می‌کند. افرادی که دست فروش هستند معمولا کارتخوان سیار دارند.

شاید فکر کنید که به این کارتخوان‌ها مالیات تعلق نمی‌گیرد، اما باید بگوییم که مالیات بر درآمد به تمام انواع کارتخوان سیار، غیرسیار، شاپرک و… تعلق می‌گیرد. گاهی اوقات ممکن است افرادی که کارتخوان سیار دارند از افرادی که کارتخوان ثابت دارند درآمد بیشتری داشته باشند؛ پس نوع کارتخوان در مالیات آنها تاثیری ندارد. سازمان امور مالیاتی کشور تراکنش‌های کارتخوان‌ها را ملاک درآمد صاحب آن قرار می‌دهد و طبق آن هم مالیات تعیین می‌کند.

کارتخوان بدون مالیات

اصل ایجاد دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی این بود که اولا مشتریان راحت‌تر بتوانند با کارت‌های بانکی خریدهای خود را انجام دهند و مجبور به حمل پول نقد زیاد نباشند. دوما اینکه سازمان امور مالیاتی بتواند راحت‌تر میزان درآمد صاحبان مشاغل را زیر نظر بگیرد و بر طبق قانون برای آنها مالیات تعیین کند.

ممکن است تبلیغاتی را در مورد ارائه کارتخوان بدون مالیات دیده باشید. امکان اینکه کارتخوانی بدون مالیات باشد وجود ندارد، چون به محض اینکه یک دستگاه کارتخوان با شماره ملی و شماره همراه شما ثبت شود، سازمان امور مالیاتی از وجود آن باخبر می‌شود و شما باید دستگاه خود را به سامانه مودیان متصل کنید. اگر این کار را انجام ندهید، به‌عنوان متخلف شناخته می‌شوید و ممکن است به جرم فرار از مالیات و عدم پرداخت مالیات شما را جریمه کنند.

چگونه حساب بانکی خود را به دستگاه کارتخوان متصل کنیم؟

برای اینکه تراکنش‌هایی که با دستگاه کارتخوان انجام می‌دهید به طور مستقیم به حساب خودتان واریز شوند، باید حساب بانکی خود را به دستگاه کارتخوان متصل کنید. اصلا شما به‌عنوان یک فردی که صاحب کسب و کار هستید، باید حساب بانکی تجاری خود را به کارتخوان و به سامانه مودیان متصل کنید. در ادامه مراحل این کار را برای شما توضیح می‌دهیم:

  1. در مرحله اول باید طبق تصویر زیر به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir بروید و با اطلاعات کاربری خود یعنی نام و رمز عبور وارد پروفایل کاربری خود شوید.
اتصال حساب بانکی به دستگاه کارتخوان

2. در این صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، به منوی سمت راست مراجعه کرده و گزینه «پرونده‌های مالیاتی» را انتخاب کنید.

اتصال دستگاه کارتخوان به حساب بانکی

3. وقتی پرونده‌های مالیاتی را انتخاب می‌کنید، یک زیر مجموعه باز می‌شود. از میان این گزینه‌ها باید «پرونده‌های درآمد» را انتخاب کنید.

پرونده های مالیاتی

4. در ادامه صفحه جدیدی باز می‌شود که شامل چند گزینه افقی است. اولین گزینه از سمت راست با عنوان «ورود و ویرایش» را انتخاب کنید. در اینجا وارد سامانه ثبت‌نام الکترونیک خواهید شد.

پرونده های درآمد

5. در این مرحله باید گزینه «نمایش و ویرایش اطلاعات» را انتخاب کنید

ویرایش اطلاعات مالیاتی

6. حالا صفحه جدیدی باز می‌شود که در آنجا باید آخرین گزینه افقی یعنی «حساب‌ها/مجوزها» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه می‌توانید اطلاعات، شماره حساب‌ها و… را ویرایش کنید. در ادامه بر روی گزینه «الصاق حساب‌های بانکی تجاری به این پرونده» کلیک کنید و هر شماره حساب جدیدی که می‌خواهید را اضافه کنید.

حساب ها و مجوزهای مالیاتی

7. بعد از اینکه گزینه الصاق حساب‌های بانکی را انتخاب کردید، یک صفحه جدید باز می‌شود که در آنجا باید روی گزینه اول یعنی «درخواست تغییر اطلاعات» کلیک کنید.

ثبت حساب بانکی برای کارتخوان

8. در ادامه تیک ویرایش اطلاعات را بزنید و بعد «ارسال درخواست» را انتخاب کنید.

ارسال درخواست اتصال کارتخوان و حساب بانکی

9. در ادامه به صفحه‌ای می‌روید که باید در کادر مربوطه شماره شبای حساب خود را وارد کنید. سپس گزینه بررسی و ذخیره را انتخاب کنید.

اتصال دستگاه کارتخوان به حساب بانکی

10. در این مرحله خود سایت شماره شبای شما را استعلام می‌گیرد و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد و شماره درست باشد، به شما اطلاع می‌دهد. چهار حالت وجود دارد: یا شماره شبای شما تایید می‌شود یا تایید نمی‌شود، یا در انتظار تایید می‌ماند و یا تکراری است. در صورتی که شماره شبای شما تایید شود، مطابق عکس زیر باید گزینه «تایید نهایی اطلاعات ثبت‌نام» را انتخاب کنید.

اتصال دستگاه کارتخوان به حساب بانکی

شرایط مالیات دستگاه پوز در صورت یکی نبودن صاحب جواز کسب و مالک دستگاه کارتخوان

اگر مالک دستگاه کارتخوان با صاحب جواز کسب یک شخص نباشند، هر فرد باید برای خودش پرونده مالیاتی تشکیل بدهد و در سامانه مودیان ثبت‌نام کند.

هر کدام از این افراد باید به‌صورت جداگانه مالیات خود را پرداخت کنند. البته یک حالت دیگر هم وجود دارد و آن هم این است که هر دو نفر پرونده مالیاتی خود را به‌صورت شریکی تشکیل داده باشند.

جمع بندی

استعلام مالیات کارتخوان بعد از ثبت‌نام در سامانه مودیان و متصل کردن دستگاه به پرونده مالیاتی کسب و کار امکان پذیر است. اگر صاحب یک کسب و کار فعال هستید و از دستگاه کارتخوان و یا درگاه‌های پرداخت اینترنتی استفاده می‌کنید، باید دستگاه کارتخوان خود را به سازمان امور مالیاتی متصل کنید تا این سازمان بتواند میزان مالیات شما را تعیین کند.

سوالات متداول

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط