استعلام بدهی مالیاتی و مشاهده سوابق با کد ملی

استعلام سوابق مالیاتی و پرداخت به موقع بدهی‌ها باعث می‌شود تا به یک مودی مالیاتی خوش سابقه تبدیل شوید. همین موضوع مزایای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. تخفیف مالیاتی از مهمترین مزیت‌های خوش حسابی شما است.

افرادی که به اداره مالیات بدهکار هستند و از میزان بدهی خود خبر ندارند، باید هر چه سریعتر به کمک کد ملی نسبت به استعلام میزان بدهی خود اقدام کنند. افزایش بدهی ممکن است باعث لغو جواز کسب، پروانه کسب، مجوز کارتخوان و… شود و مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورد؛ پس اگر صاحب کسب و کار و یک مودی مالیاتی هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی را از نحوه استعلام میزان بدهی مالیاتی و روش‌های پرداخت آن در اختیار شما قرار دهیم.

استعلام پرونده مالیاتی با کدملی چیست؟

استعلام پرونده مالیاتی با کدملی

افرادی که کسب و کار مستقلی دارند و برای آن جواز کسب گرفته‌اند و به‌صورت قانونی کار می‌کنند، به‌عنوان مودی مالیاتی (یعنی شخصی که باید سالانه مالیات بپردازد) شناخته می‌شوند.

میزان مالیات این اشخاص که می‌توانند حقیقی و یا حقوقی باشند، در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت می‌شود. تمام افرادی که نام آنها در این سامانه ثبت شده، می‌توانند با کد ملی میزان بدهی مالیاتی خود را استعلام بگیرند. به این ترتیب این افراد می‌توانند بدهی خود را به موقع پرداخت کنند و در فهرست مشتریان خوش حساب وارد شوند.

برای آگاهی کامل از مالیات و انواع آن، مقاله انواع مالیات و توضیحات کامل در رابطه با آن‌ها را مطالعه کنید.

اهمیت استعلام مالیات با کدملی

دولت برای اینکه بتواند بخشی از هزینه‌های کشور را تامین کند، از صاحبان کسب و کار و افرادی که درآمد زیادی دارند مالیات می‌گیرد. پرونده‌های مالیاتی به صورت سالانه به روز می‌شوند و مودیان مالیاتی هم موظف هستند تا این هزینه‌ها را پرداخت کنند.

اهمیت استعلام مالیات این است که بتوانید به موقع نسبت به پرداخت آن اقدام کنید و بدهکار نشوید، چون افزایش بدهی‌ها باعث می‌شود تا در پرداخت آنها دچار فشار مالی شوید و همچنین جزو مشتریان بدحساب قرار بگیرید و جریمه شوید.

روش‌های استعلام بدهی مالیاتی چیست؟

روش‌های استعلام بدهی مالیاتی

این روزها که تکنولوژی پیشرفت کرده و تقریبا تمام کارها به صورت آنلاین انجام می‌گیرند، روش‌های مختلفی هم برای استعلام بدهید مالیاتی وجود دارد. در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم:

مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی

اولین و ساده‌ترین روش برای استعلام بدهی مالیاتی، مراجعه به وب‌سایت سامانه مودیان است. به این منظور باید به این آدرس https://my.tax.gov.ir/ بروید و با وارد کردن اطلاعات خود، میزان بدهی را استعلام بگیرید.

مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت

یکی دیگر از روش‌های استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی این است که به دفاتر پیشخوان دولت و یا کافی نت‌ها مراجعه کنید و با ارائه مدارک و اطلاعات شناسایی خود، میزان بدهی مالیاتی‌تان را استعلام بگیرید.

مراجعه به شعبه مالیاتی

یکی دیگر از روش‌ها که البته وقت گیرترین روش هم هست این است که به شعبه امور مالیاتی خودتان بروید و نسبت به استعلام بدهی‌ها اقدام کنید.

نحوه ورود به سامانه استعلام مالیاتی

راحت‌ترین روش برای انجام کارهای مالیاتی مربوط به کسب و کار این است که به سامانه امور مالیاتی کشور مراجعه کنید. وقتی به‌عنوان یک مودی مالیاتی ثبت نام می‌کنید، به شما یک نام کاربری و رمز عبور می‌دهند. شما باید به آدرس https://my.tax.gov.ir/ وارد شوید و اطلاعات گفته شده را وارد کنید.

بعد از وارد کردن این اطلاعات کد یکبار مصرف برای شما پیامک می‌شود که باید آن را به منظور تایید اطلاعات وارد کنید. بعد از ورود به این سامانه، خیلی راحت می‌توانید پرونده‌های معاملاتی خود را مشاهده و بدهی‌های خود را پرداخت کنید.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی

اشخاص حقیقی افراد عادی هستند که کسب و کار خودشان را دارند. این افراد به‌راحتی از طریق تمام روش‌هایی که بالاتر به شما معرفی کردیم می‌توانند برای استعلام بدهی مالیاتی خود اقدام کنند.

توجه داشته باشید که در تمام این روش‌ها باید کد ملی خود را ارائه دهید تا بتوانید وارد سامانه شده و بدهی مالیاتی خود را استعلام بگیرید.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی افراد معمولی نیستند، بلکه به شرکت‌هایی که در اداره مالیات ثبت می‌شوند اشخاص حقوقی می‌گویند. شرکت‌ها هم باید بدهی‌های مالیاتی خود را استعلام بگیرند و آنها را به موقع پرداخت کنند.

البته اشخاص حقوقی کد ملی ندارند و بجای آن شناسه ملی دارند. شرکت‌ها هم در سازمان امور مالیاتی ثبت می‌شوند و با وارد کردن شناسه ملی آنها می‌توان میزان مالیات آنها را بررسی و سپس پرداخت کرد.

استعلام مالیات سکه با کد ملی

افرادی که از سال ۱۳۹۷ از طریق بانک مرکزی برای خرید سکه طلا اقدام کنند، معمولا مشمول مالیات می‌شوند. بانک مرکزی سکه را به قیمتی ارزان‌تر از بازار آزاد به متقاضیان می‌فروشد و همین موضوع باعث می‌شود تا به سکه‌ها مالیات بخورد. برای استعلام مالیات سکه با کد ملی باز هم باید به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید.

نحوه استعلام و پرداخت مالیات بر سکه دقیقا به تعداد سکه‌های شما بستگی دارد. اگر سکه‌های شما کمتر از ۱۰۵ عدد باشد، باید به سازمان امور مالیاتی بروید و اطلاعات خود را در آنجا ثبت کنید. بعد از ثبت‌نام به شما نام کاربری و رمز عبور می‌دهند و می‌توانید به سامانه وارد شده و نسبت به پرداخت مالیات سکه‌های خود اقدام کنید.

اگر تعداد سکه‌های شما بیشتر از ۱۰۵ عدد باشد، در ابتدا باید اظهارنامه مالیاتی پر کنید. به این ترتیب به‌عنوان فردی که در حوزه کسب و کار سکه فعالیت می‌کند شناخته می‌شوید و اطلاعات شما در پرونده مالیاتی ثبت می‌شود. شما باید سالانه مالیات سکه‌های خود را بپردازید.

استعلام مالیات خودرو با کد ملی

وقتی می‌خواهید خودروی خود را به فروش برسانید، باید بدهی‌های مالیاتی آن را پرداخت کنید. برای اینکه این بدهی‌ها زیاد نشوند می‌توانید هر سال نسبت به استعلام و پرداخت آنها اقدام کنید. بعد از پرداخت مالیات می‌توانید به مراکز شماره گذاری بروید و برای تعویض پلاک به نام مالک جدید اقدام کنید. البته ماشین‌های لوکس و وارداتی هم مشمول مالیات می‌شوند و اگر مالک یکی از آنها باشید می‌توانید مالیات آنها را هم استعلام بگیرید.

برای استعلام مالیات خودرو با کد ملی باید به سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو به آدرس https://cartransfer.tax.gov.ir/ بروید و  استعلام بدهی مالیاتی خودرو خود را دریافت کنید. ورود به این سایت هم با داشتن کد ملی مالک و شماره پلاک ماشین امکان پذیر است.

مشاهده سوابق مالیاتی کارتخوان با کد ملی

افرادی که کسب و کار فروشگاهی دارند و از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند، باید مالیات بر کارتخوان بپردازند. به این منظور بعد از دریافت دستگاه کارتخوان، باید به سازمان مالیاتی بروید و دستگاه خود را ثبت کنید.

همچنین اگر کسب و کارتان در اداره مالیات ثبت شده باشد و نام کاربری و رمز عبور داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی، کارتخوان خود را به پرونده مالیاتی کسب و کارتان متصل کنید. به این ترتیب خیلی راحت می‌توانید بدهی‌های مالیاتی کارتخوان را استعلام بگیرید و آنها را پرداخت کنید. در جدول زیر میزان مالیات کارتخوان را با توجه به میزان سود برای شما آورده‌ایم:

میزان سود سالیانه میزان مالیات
۳۵.۶۰۰ الی ۵۰ میلیون تومان ۱۵ درصد
بین ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان ۲۰ درصد
بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان ۲۵ درصد

روش‌های پرداخت بدهی مالیاتی

روش‌های پرداخت بدهی مالیاتی

تا اینجا به شما گفتیم که چگونه می‌توانید بدهی مالیاتی برای اشخاص حقیقی، اشخاض حقوقی، سکه، خودرو، دستگاه کارتخوان و… را استعلام بگیرید. برای پرداخت این بدهی‌ها هم می‌توانید در همان سامانه‌ای که بدهی را استعلام گرفته‌اید اقدام کنید. کافیست یک کارت بانکی به نام خودتان داشته باشید که رمز اینترنتی (رمز دوم) داشته باشد.

بعد از ورود به سامانه امور مالیاتی و استعلام بدهی، به بخش پرداخت بدهی‌ها بروید و آنها را پرداخت کنید. در برخی موارد و برای مالیات‌های سنگین امکان قسط بندی هم وجود دارد. روش‌های دیگر برای پرداخت مالیات عبارت‌اند از:

  • مراجعه به شعبه مالیاتی خودتان و پرداخت قبض مالیات
  • مراجعه به بانک برای پرداخت قبض مالیات
  • مراجعه به عابربانک برای پرداخت قبض مالیات

اگر بدهی مالیاتی را پرداخت نکنم چه می‌شود؟

افرادی که مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند به‌عنوان بدهکار مالیاتی شناخته می‌شوند. سازمان امور مالیاتی چندین بار به این افراد اخطار می‌دهد و اگر برای پرداخت بدهی‌های خود اقدامی نکنند، مشمول مجازات می‌شوند. مجازات این افراد بسته به میزان بدهی شامل موارد زیر خواهد بود:

  • جریمه مالی
  • چند برابر شدن مالیات
  • حبس
  • عدم دریافت بخشودگی و تخفیف مالیاتی
  • باطل شدن پروانه کسب
  • باطل شدن مجوز ثبت شرکت
  • ممنوع الخروج شدن

رفع ممنوع الخروجی به دلیل بدهی مالیاتی

اگر ممنوع الخروج شده‌اید، می‌توانید با مراجعه به همین سامانه اداره امور مالیاتی نسبت به اطمینان از این حکم اقدام کنید. اگر بدهی مالیاتی داشته باشید و این موضوع دلیل ممنوع الخروجی شما باشد، می‌توانید با پرداخت مالیات از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

معمولا افرادی که بدهی مالیاتی سنگین دارند به مدت ۶ ماه ممنوع الخروج می‌شوند. اگر این اتفاق برای شما افتاده و نسبت به آن اعتراض دارید، می‌توانید اعتراض خود را تا ۲۰ روز پس از دریافت حکم به اداره امور مالیاتی شعبه خودتان ارائه دهید، شاید از حکم شما صرف نظرشود.

جمع بندی

استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی به اشخاص حقیقی و حقوقی کمک می‌کند تا بتوانند مالیات خود را در اسرع وقت پرداخت کنند و به مشتریان خوش حساب سازمان امور مالیاتی تبدیل شوند. این خوش حساب بودن باعث بخشودگی، معافیت مالیاتی، تخفیف در مالیات و مزیت‌های دیگر می‌شود. اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید، همین حالا با مراجعه به سامانه امور مالیاتی نسبت به استعلام و پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام کنید.

سوالات متداول

برچسب ها
#مالیات

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط