عنوان مطالب

نحوه ثبت نام سامانه مودیان

سازمان مالیاتی کشور به منظور سهولت در انجام امور مالی برای مودیان، سامانه مودیان را راه اندازی کرد. اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات می توانند با ورود به سامانه مودیان نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی، اتصال پایانه های فروشگاهی و مشاهده پرونده مالیاتی خود اقدام کنند.بسیاری از مودیان با نحوه ثبت نام در سامانه مالیاتی آشنایی ندارند. به همین منظور در این مقاله قصد داریم مراحل ثبت نام و ایجاد کارپوشه سیستم مودیان را به تفصیل بررسی کنیم.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

به طور کلی ثبت نام در سامانه مودیان نیازمند موارد زیر است:

  • مرحله اول: ثبت نام در نظام مالیاتی
  • مرحله دوم: اخذ گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی
  • مرحله سوم: دریافت یک شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد با ورود به پوشه سیستم مالیات دهندگان
  • مرحله چهارم: اخذ شناسه کالا و خدمات برای صورتحساب الکترونیکی
  • مرحله پنجم و آخر: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان

در ادامه به بررسی هر یک از این مراحل می پردازیم.

مرحله اول: ثبت نام در نظام مالیاتی

برخلاف بسیاری از سامانه ها، برای ثبت نام در سامانه مودیان تنها به کد ملی و احراز هویت نیاز ندارید. در عوض، باید قبلاً ثبت نام مالیاتی خود را تکمیل کنید. پس از ثبت نام در سامانه مالیاتی، امکان بررسی و دسترسی به سامانه پرونده مودیان وجود دارد.

برای ثبت نام در سامانه مالیاتی و تشکیل پرونده لازم است وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir شده و از سربرگ دریافت اطلاعات کاربری در سامانه مالیاتی ثبت نام کنید. اگر شما یک نهاد ارزش افزوده هستید، باید قبل از ثبت نام در سامانه مودیان، ارزش افزوده خود را نیز ثبت کنید. این موارد از جمله ارائه لیست بیمه از تعهدات قانونی صاحبان مشاغل است. کارفرمایان می توانند از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir درخواست بیمه کارکنان خود را ارسال کنند.

مرحله دوم: اخذ گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی

یکی دیگر از مهمترین پیش نیازهای ثبت نام در سامانه مودیان، اخذ گواهی امضای الکترونیکی است. برای این کار ابتدا باید به وب سایت gica.ir مراجعه و بر روی گزینه «درخواست گواهی امضای الکترونیکی» کلیک کنید. پس از تکمیل مراحل ثبت نام و احراز هویت، کد رهگیری دریافت خواهید کرد. پس از دریافت کد رهگیری، لازم است به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و از آنها توکن با امضای الکترونیکی دریافت کنید.

یکی از مزایایی که مودیان پس از ثبت نام در سامانه مودیان می توانند از آن بهره مند شوند، امکان مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی است. پس از تکمیل ثبت نام، با وارد کردن آدرس my.tax.gov.ir می توانید درخواست «استعلام بدهی مالیاتی» را ارسال و کلیه سوابق مالیاتی را بررسی کنید.

شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد دریافت کنید

شماره مالیات یکتا یک کد 6 رقمی منحصر به فرد است که به هر حافظه مالیاتی اختصاص می یابد. هر فاکتور الکترونیکی پس از صدور باید دارای یک شماره مالیاتی منحصر به فرد باشد و بخشی از شماره های آن یک شماره مالیاتی منحصر به فرد را تشکیل می دهد.

برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، لازم است کلید عمومی را که پس از دریافت گواهی امضای الکترونیکی دریافت کرده اید، در قسمت مربوط به «شناسه های منحصر به فرد حافظه مالیاتی» در پوشه سامانه مودیان وارد کنید.پس از دریافت شناسه منحصربفرد حافظه مالیاتی با در دست داشتن این کد به یکی از شعب دفاتر پیشخوان مراجعه و توکن سامانه مودیان را دریافت کنید.

مرحله سوم: با ورود به سیستم مالیات دهندگان، یک 

مرحله چهارم: اخذ شناسه کالا و خدمات برای صورتحساب الکترونیکی

آخرین پیش نیاز ثبت نام در سامانه مودیان، اخذ شناسه عمومی کالا و خدمات است. شناسه کالا و خدمات در واقع یک کد منحصر به فرد است که به گروه خاصی از کالاها یا خدمات اختصاص داده شده است. برای دریافت شناسه کالا و خدمات می توانید از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir یا فایل اکسل صادر شده توسط این سازمان با بیش از 34000 قلم کالا و خدمات اقدام کنید.

 در صورتی که شناسه کالا و خدمات شما در فایل ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی موجود نباشد، می توانید با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران، شناسه کالا و خدمات مورد نظر را ایجاد کنید. برای ارسال صورتحساب الکترونیکی، باید یک شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد و شناسه کالا و خدمات داشته باشید.

مرحله پنجم و پایانی: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان

اکنون که تمامی پیش نیازهای لازم برای ثبت نام سامانه مودیان را تامین کرده اید، می توانید به راحتی ثبت نام خود را تکمیل کنید.برای این کار کافی است وارد درگاه خدمات الکترونیکی کشوری سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir شده و بر روی دکمه ثبت نام کلیک کنید. با وارد کردن کد ملی (برای اشخاص حقیقی) و کارت ملی (برای اشخاص حقوقی) و کد تصویر امنیتی وارد درگاه می شوید.

در آخرین مرحله ثبت نام سامانه مودیان، پس از ورود به پورتال، روی گزینه «عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه» کلیک کنید. سپس نام کاربری و رمز ورود به سامانه مودیان به شماره همراه شما ارسال می شود. شماره موبایل اعلام شده توسط مودی باید به نام او باشد. در غیر این صورت ثبت نام انجام نخواهد شد. با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور موقتی که سازمان امور مالیاتی به آدرس tp.tax.gov.ir برای شما ارسال می کند، وارد پوشه سامانه مودیان می شوید. اگر وارد پوشه سیستم مودیان شوید و پرونده خود را مشاهده نکردید به این معنی است که اظهارنامه مالیاتی یا اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده شما در سامانه تکمیل نشده است.

چه کسانی نیاز به ثبت نام در سامانه مودیان دارند؟

اکنون که با فرآیند ثبت نام سامانه مودیان آشنا شدید، احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده است که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ در پاسخ به این سوال به بند ج ماده 1 قانون پایانه های فروش و سامانه مودیان اشاره می کنیم.بر اساس این قانون، «کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصول چهارم و پنجم از فصل سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 3/12/1366 با اصلاحات بعدی آن مشمول قانون نظام مالیات دهندگان هستند.»

بررسی آخرین زمان ثبت نام در سامانه مودیان

زمان ثبت نام در سامانه مودیان برای گروه های مختلف شرکت ها متفاوت است. اما تمامی مشمولان قانون می توانند با تماس با سامانه مودیان به صورت داوطلبانه در این سامانه ثبت نام کنند. گروه های تجاری مختلف پس از ثبت نام در سامانه می بایست با در نظر گرفتن مهلت ثبت نام فاکتور در سامانه مودیان، صورتحساب الکترونیکی را به این سامانه ارسال کنند.

آخرین کلام

در این مقاله سعی شد به طور خلاصه نحوه، مراحل ورود و راهنمای کلی ورود به سامانه مودیان توضیح داده شود. امیدواریم این نوشتار برای شما مفید بوده باشد. در مقاله راهنمای کامل سامانه مودیان می‌توانید کامل ترین اطلاعات در این رابطه را به دست آورید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط