لیست عناوین

تاثیر سامانه مودیان بر اقتصاد

تاثیر سامانه مودیان بر اقتصاد کشور

یکی از مهمترین اهداف هر نظام مالیاتی مؤثر، وصول عادلانه مالیات و ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی در جامعه است. سازمان امور مالیاتی کشور در سال های اخیر اهداف عمده ای را در این زمینه در چارچوب اجرای قوانین مالیاتی دنبال کرده است. شفافیت در عملیات کسب و کار اثرات بسیار مهمی از جمله هوشمندسازی سیستم مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی، لغو مالیات تکلیفی، پرداخت مالیات بر اساس درآمد و دسترسی برابر و همچنین احترام به مودیان و افزایش رضایت آنان دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، سیاست گذاران در این حوزه با تاکید بر لزوم وجود نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات شفاف و قابل اعتماد و استفاده از ابزارهای ثبت معاملات و سامانه های اطلاعاتی، تلاش می کنند با رفع تبعیض و شناسایی فعالان مالیاتی بر اساس اطلاعات مالی موثق و قابل اعتماد از فرار مالیاتی جلوگیری کنند

از این رو در دو دهه اخیر در قوانین متعدد، مودیان مالیاتی ابتدا موظف به استفاده از صندوق حمل و نقل مکانیزه شدند که با اصلاحات قانون نظام صنفی مصوب 1382 آغاز شد، اما در زمینه اجرا با مشکلات متعددی مواجه شد. و در نتیجه در سال 1394 با اصلاحاتی در قانون مالیات های مستقیم مصوب 1393 و بر اساس ماده 169 آن قانون، سازمان امور مالیاتی مکلف به پیاده سازی سامانه مکانیزه صندوق های نقدی شد.

مودیان مکلف شدند از سیستم صندوق فروش و تجهیزات مشابه برای ثبت معاملات کالا و خدمات استفاده نمایند. و برای انجام معاملات خود باید صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرفین معامله را در صورتحساب ها و قراردادها و سایر اسناد مشابه قید کرده و فهرست معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنند.

با این حال، شورای اسلامی شهر در مهرماه 1398 با هدف ایجاد تحولی اساسی در نظام مالیاتی کشور به منظور نهادینه سازی عدالت و شفافیت اقتصادی، کاهش اقتصاد سایه (بازار سیاه)، کاهش فرار مالیاتی و ارائه منابع معتبر اطلاعاتی مالیاتی در کشور و به دنبال تصویب محاسبه عادلانه مالیات بر اساس رویدادهای مالی واقعی و ارسال آن به دولت تحت عنوان قانون «پایانه‌های فروشگاه ها و سامانه مودیان» را ابلاغ کرد.

امروزه قانون پایانه های فروش و نظام مالیاتی به عنوان بستر اصلی برای اجرای بسیاری از قوانین مالیاتی خودنمایی می کند.

از جمله قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 که به موجب آن کلیه افراد مشمول این قانون ملزم به عضویت و ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی فروش کالا و خدمات خود و مبنای محاسبه مالیات و وظایف مربوط به گردش کالا و خدمات هستند. و در مورد مؤدیانی که عضو سامانه مؤدیان مالیاتی هستند، ارزش فروش در صورتحساب الکترونیکی که در سامانه مذکور ثبت می کنند منظور می شود.

همچنین پایانه فروش و سامانه مودیان را می توان بستری حیاتی برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) دانست که در دولت و مجلس در حال بررسی و تصویب است. وجود بی عدالتی در اخذ مالیات، عدم شفافیت در جریان کالاها و همچنین پایین بودن درآمدهای مالیاتی کشور نسبت به تولید ناخالص اجتماعی و به تبع آن کسری عملیاتی بودجه از جمله مواردی است که مشکلات پیش روی سیستم مدیریت کشور ما است

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به وجود مشکلاتی در اجرای قانون نظام مودیان و پایانه های فروش اظهار داشت: استفاده از پایانه های فروش از سال 1400 الزام قانون بودجه بود. برای اخذ مالیات 1400 که در سال 1401 اخذ می شود، تحت هر شرایطی باید تابع قانون باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اعتراضات و انتقاداتی که از یک سو وارد شده است و از سوی دیگر بسیاری از فعالان اقتصادی از حساب واحد استفاده نمی کنند. و روابط اجتماعی متفاوتی بین فعالان اقتصادی وجود دارد، در سال 1401 با بررسی این مشکلات طی بخشنامه ای از فعالان اقتصادی درخواست داریم تا حساب تجاری خود را از قبل معرفی کنند تا محاسبه و وصول مالیات آنها با دقت و انصاف بیشتری انجام شود

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه آمار و ارقام گردش حساب ها باید در دست دولت دقیق باشد، گفت:شکایات بحق فعالان اقتصادی از طرف دولت در بخشانه سال آینده اصلاح می‌شود که دیگر ما در سال آینده شاهد مشکلات و اعتراضات این چنینی نباشیم.

ویژگی ها و مشخصات پایانه های فروش

بر اساس این گزارش، رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروش و سامانه‌های مودیان از تکمیل امکانات و مشخصات پایانه‌های فروش و قرارگیری آن‌ها در سایت این سازمان خبر داد. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، رئیس مرکز تنظیم سیستم پایانه های فروش و سیستم مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: پیرو تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر اجرای تدریجی آن در سامانه مودیان، اداره امور مالیاتی کشور دارای مراحلی است که مودیان در سامانه ثبت نام می کنند و از مودیان دعوت می شود تا صورتحساب الکترونیکی داشته باشند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط